Annons

Garantiärende?

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Min D7D strular. Låter mesigt som fan när jag ska ta en bild, sen låser sig kameran så att jag måste starta om den(räcker att använda knappen), när jag i menyerna knappar mig fram till sensorrengöring så fälls spegeln upp, men sen är det typ en "gardin" eller nått kvar i vägen, så min stackars sensor får inte se ljuset....

Hur lång garanti lämnade KonicaMinolta på min kamera? Kameran fyller 2 år om ett par veckor...

Vad göra?
 
Hej!
Så tråkigt! Det du ska göra är att ringa Zieger teknik i Linköping som reparerar Konica Minolta. Min KM 5D har strulat flera gånger, det har bland annat varit antishaken. Och då har det kommit ett burrande ljud när man satt på den och sedan har avtryckaren varit låst.
Men ring Zieger, de är jättetrevliga. Jag har inte numret här, men kan leta upp det till dig, annars hittar du dem på nätet.

mvh/lisa
 
Vad de flesta männsikor inte vet om är att lagen säger att du som konsument har 3år på dig att reklamera varor med fabrikationsfel. "Problemet" är att det är upp till dig att bevisa att det är just ett fabrikationsfel och inte ett handhavandefel som lett till att din kamera inte fungerar som den ska. Om problemet uppstår max 6 månader efter inköp är det dock producenten/återförsäljaren som ska bevisa att det är ditt fel att prylen pajat.

Om slutaren inte öppnar sig när du ska rengöra så blir det ju svårt. Jag har ingen aning om ur KMs kameror funkar men det kan väl tänkas att du måste trycka ner ytterligare en knappa eller att det är en säkerhetsgrej om t ex batteriet inte är fullt (vilket det bör vara så att strömmen inte helt plötsligt tar slut, spegel och/eller slutare går igen med en otrolig fart och slås itu mot rengöringspensel eller dylikt) eller om du inte stängt av antiskak!?
 
Clouseau skrev:
Om problemet uppstår max 6 månader efter inköp är det dock producenten/återförsäljaren som ska bevisa att det är ditt fel att prylen pajat.

Garanti är inte inget som säljaren är tvungen att lämna, det är inte lagstagat som reklamationsrätten. Därför kan man inte säga att man har 6 månader. Det kan vara 0 dagar eller 5 år, det är upp till den som säljer varan. Kolla hur lång tid det är där du har köpt din kamera.
 
nicrosoft skrev:
Garanti är inte inget som säljaren är tvungen att lämna,

Nja, mig veterligen ändrades Konsumentköplagen 2005. Sedan dess är säljaren skyldig att ordna till fel i 3 år - förutsatt att du köpt varan som konsument. De första 6 månaderna är bevisbördan säljarens, därefter måste köparen bevisa att felet kan kopplas till produkten. Men jag kan ha fel.
 
Vid en reklamation är det du som köpare som har bevisbördan för att det är ett ursprungligt fel.

Vid garanti så åtar sig säljaren/tillverkaren att en vara skall fungera en viss tid under förutsettning att den hanteras och används på det sättet som det är tänkt. Köparen behöver inte "bevisa" att felet funnits från början.

Även om det är 2 års garanti på en vara så innebär det inte att man får en ny om den blir utsliten.
 
Aha... så i realiteten har man 6 månaders garanti och 2 och ett halvt års reklamationsrätt då det för de 6 första månaderna är tillverkaren som har att bevisa felaktigt användande.

Vad jag vet så brukar KM vara kundvänliga vid reklamation så det är bara att hoppas på det bästa och ha tilltro till att Sony fortsätter på den banan.
 
Som jag skrev innan så är garanti frivilligt att lämna och det varierar beroende på var man har köpt varan.

Jag har inte sett ngn butik/tillverkare som inte lämnar garanti men det kan däremot skilja på längden på garantin. Kolla därför där du köpt varan hur lång tid det är.

Ett bra exempel är när en brännare jag hade för ngn år sen la av. Butiken lämnade 6 månaders garanti men Plextor lämnade ett år eller två (kommer inte ihåg exakt). Så när jag kontaktade Plextor var det inga problem att få en ny.

Ett annat exempel är Hornbach där jag jobbade tidigare. Ex. Bosch lämnade 2 års garanti men Hornbach lämnar hela 5 ÅR.
 
Jag har precis haft min KM D7D + KM obejktiv inlämnad på AF justering. Kameran köpt december 2005, objektiv Januari 2006.
Kollade med Cyberphoto innan jag skickade ner den och enligt dom är det 2års ???? garanti/reklamation eller vad det nu är.

Justeringen ordnades utan kostnad ivarje fall.
 
fick precis tillbaka min dynax 7d
Ziger byte
antishke
slutare
batterilucka
allt gick på garanti, kameran blir 2 år i october.
Köpte kameran på cyberfoto, de skickade lapp för att sända kameran till ziger. Jag behövde inte ens betala frakt. Snacka om bra företag!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.