Jag var emot hästspårvagnarna när de kom.melker2001 skrev:
Jag tycker att vi går tillbaka till ånglok,
häst & vagn och stearinljus för det var nog bättre.
Och det bor onda andar i parabolantennerna.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag var emot hästspårvagnarna när de kom.melker2001 skrev:
Ja visst är det mera ofantligt mycket mera kräm i ångloket än i den batteridrivna dressin som de flesta digitalkameror idag motsvarar......melker2001 skrev:
// Melker
Jodå, så är det. Och tänk på att morötter doppade i filmmjölk är godare än godis.melker2001 skrev:
Det hade jag inte en aning om, bäst att vara på sin vakt.
Men ångloken är döda idag. Bara gamla farbröder i bygdeföreingar på östgötaslätten som håller på med sånt.Sonnaren skrev:
Ja visst är det mera ofantligt mycket mera kräm i ångloket än i den batteridrivna dressin som de flesta digitalkameror idag motsvarar......
pepe2 skrev:
Visst är det kul med digitala kameror,man kan se bilden direkt.Men är digitaltekniken ifatt den gamla tekniken med film?
Jag har en gammal kamera från 1983,en proffsmodell,som jag älskar.
Om jag vill ha samma kvalite på mina digitala bilder får jag betala ca 80 000 kr för en utrustning som jag kan få för ca 3000 för en analog utrustning.(begagnad)
Vilken digital bild går upp mot en diabild i 6x6 formatet, projicerad på en duk i formatet 1,5x 1,5 m?
Svar:Ingen!!!!!
Calle S skrev:
Men ångloken är döda idag. Bara gamla farbröder i bygdeföreingar på östgötaslätten som håller på med sånt.
Och centerpartister.
Calle S skrev:
Och det bor onda andar i parabolantennerna.
Staffan skrev:
Däremot ger det kvadratiska formatet mest exponerad filmyta i förhållande till optikens runda öppning.
Daniel Ahlin skrev:
Det beror på kamerans konstruktion och filmens mått i förhållande till hur bilden projeceras på filmen och bortser man från dessa faktorer så skulle en rund bild ge störst exponerad filmyta.
Daniel Ahlin skrev:
Det beror på kamerans konstruktion och filmens mått i förhållande till hur bilden projeceras på filmen och bortser man från dessa faktorer så skulle en rund bild ge störst exponerad filmyta.
uge skrev:
Osså det där med att digitalt inte slår dia på duk!
Det gör det visst det. Fram med en riktigt 22 megapixlare osså visa den på jätteduk med en laserprojektor, ja det finns sådana.(och de sopar banan med allt vad vanliga projektorer heter)
Men visst lite dyrt blirt det allt, så kanske tomten är snäll i år
Loj skrev:
Men förvisso kommer det att alltid att finnas "fotografer" som hellre äter upp sig egen högerfot än de erkänner att det digitala snabbt vinner mark - i alla hänseenden - i förhållande till det analoga.
Jag blir bara så sned på alla inlägg i kategorin "Gör du inte som jag, så gör du fel!"
Varför mästra varandra så? Varför inte låta var ochen vara nöjd med sitt?
/J
Haha, den var bäst hittills!!RawBeer skrev:
nytt vs gammalt.
det nya är oftast bättre än det gammla.
dynamit vs kärnvapen.
kärnvapen spränger mer.
men det har sina nackdelar.