Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt till nytt!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohansFoto

Aktiv medlem
Jag har fått tag på några objektiv och blixt som är till en analog kamera igentligen.
Men har läst någonstans att man ska kunna använda det på nya kameror?

Objektiven är;

Sigma Zoom 28-105 och Sigma Zoom 100-300
Och en blixt Sunpak Auto 355 AF

Dom är igentligen till en Canon Eos 500n och jag har en Canon 1000D


Är jag ute och cyklar eller kan det med adapter?
 
Är din gamla kamera en EOS (dvs att optiken har EF-bajonett) kommer optiken passa på din 1000D.

Angående blixten vågar jag inte svara. Äldre blixtar kan ge en ganska hög utspänning i blixtskon har jag för mig, och det är inte säkert att en nyare kamera klarar av denna spänning.
 
Är din gamla kamera en EOS (dvs att optiken har EF-bajonett) kommer optiken passa på din 1000D.

Angående blixten vågar jag inte svara. Äldre blixtar kan ge en ganska hög utspänning i blixtskon har jag för mig, och det är inte säkert att en nyare kamera klarar av denna spänning.

Ja det är kameran, står både på kameran och lådan :)

Ok, blixt köper jag nog en ny som passar istället!
 
Ja det är kameran, står både på kameran och lådan :)

Ok, blixt köper jag nog en ny som passar istället!

Ska födtydliga mig lite. Råkade trycka iväg inlägget innan jag var klar, och så hann du svara innan jag redigerat mitt inlägg =)

ALLA EOS kan använda ALLA EF-objektiv.
Däremot kan inte alla EOS använda EF-S-objektiv. EF-S passar bara till EOS xxxxD, xxxD, xxD och 7D.
Har du optik som passar din EOS500n passar de alltså även till 1000D.

Så långt allt väl.

Sen kan det tyvärr vara så att tredjepartsobjektiv som är gamla inte riktigt fungerar rent elektroniskt. Det kan alltså bli ett kommunikationsfel.
Canon ger inte ut "det tekniska" till tredjepartstillverkarna, så dessa får gå bakvägen och lista ut hur objektivet och kameran ska kommunicera.
Om Canon sedan väljer att göra något nytt i en nyare kamera, då kanske inte det gamla tredjepartsobjektivet fungerar riktigt som det ska.
Objektivet passar ju rent fysiskt, men det kanske bara kommer att fungera på största bländare.

Det är inget som kan gå sönder. Testa och se om det fungerar.


Angående blixten kan du även där vänta på fler svar, eller kolla i recensionsbanken (produkter->recensioner). Det kan vara så att den fungerar.
Du bör inte testa blixten. Kommer det ut 500V och kameran bara klarar 150V, ja då kan du ju räkna ut resten =)
 
Ska födtydliga mig lite. Råkade trycka iväg inlägget innan jag var klar, och så hann du svara innan jag redigerat mitt inlägg =)

ALLA EOS kan använda ALLA EF-objektiv.
Däremot kan inte alla EOS använda EF-S-objektiv. EF-S passar bara till EOS xxxxD, xxxD, xxD och 7D.
Har du optik som passar din EOS500n passar de alltså även till 1000D.

Så långt allt väl.

Sen kan det tyvärr vara så att tredjepartsobjektiv som är gamla inte riktigt fungerar rent elektroniskt. Det kan alltså bli ett kommunikationsfel.
Canon ger inte ut "det tekniska" till tredjepartstillverkarna, så dessa får gå bakvägen och lista ut hur objektivet och kameran ska kommunicera.
Om Canon sedan väljer att göra något nytt i en nyare kamera, då kanske inte det gamla tredjepartsobjektivet fungerar riktigt som det ska.
Objektivet passar ju rent fysiskt, men det kanske bara kommer att fungera på största bländare.

Det är inget som kan gå sönder. Testa och se om det fungerar.


Angående blixten kan du även där vänta på fler svar, eller kolla i recensionsbanken (produkter->recensioner). Det kan vara så att den fungerar.
Du bör inte testa blixten. Kommer det ut 500V och kameran bara klarar 150V, ja då kan du ju räkna ut resten =)



OK, tack för svaret :)!

Ska testa objektiven och se om dom funkar då :)

Men inte blixten ;)
 
Jag har fått tag på några objektiv och blixt som är till en analog kamera igentligen.
Men har läst någonstans att man ska kunna använda det på nya kameror?

Objektiven är;

Sigma Zoom 28-105 och Sigma Zoom 100-300
Och en blixt Sunpak Auto 355 AF

Dom är igentligen till en Canon Eos 500n och jag har en Canon 1000D


Är jag ute och cyklar eller kan det med adapter?

Objektiven kommer att passa din kamera och om du inte vill riskera kameran med den nya blixten så köp en sådan här grunka. Sen är det riskfritt att använda blixten med fördelaktigt ljus. Komplettera med en paraply och en hållare samt stativ. Plåga syrran, brorsan eller morsan som modeller. Blixten kan du förmodligen ändå bara fota med manuellt. Ställ Kameran på M och välj 1/125sek slutartid, bländare efter behag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.