Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt skal nytt hjärta i PCn

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man nu väljer ngt liknande: M.2 PCIe 3.0 x4, NVMe
Vad ställer PCIe 3.0 x4 för krav på moderkortet? Hur vet jag om de passar ihop?
Du väljer ett moderkort som stödjer PCIe 3.0 och har en M.2 port som kan konfigureras för PCIe. Står i moderkortets specifikation.

PCIe 3.0 stöds av alla moderkort för de senaste gererationernas processorer. Ska du köra med flera grafikkort, ljudkort och dubbla M.2 kort får du börja räkna hur många PCIe banor kortet har beroende på styrkrets och processor, men normalt räcker det.

Du väljer ett moderkort som stödjer PCIe 3.0 och har en M.2 port som kan konfigureras för PCIe. Står i moderkortets specifikation.

PCIe 3.0 stöds av alla moderkort för de senaste gererationernas processorer. Ska du köra med flera grafikkort, ljudkort och dubbla M.2 kort får du börja räkna hur många PCIe banor kortet har beroende på styrkrets och processor, men normalt räcker det.
Nä det blir bara ETT grafikkort. Nån måtta får det vara ....

Svårt o välja. Man måste verkligen läsa på o fråga ... o ha tillgång till vänliga själar som svarar...

Dessa komponenter skulle jag själv valt om jag skulle uppgradera idag. Möjligen mer minne men osäker då 16gb räckt bra i många år.

Bilagor

• Capture2.jpg
    Capture2.jpg
    24.8 KB · Visningar: 44
Japp. För bästa prestanda så skall du köra M2 NVMe SSD.

Perfekt för att köra tex. OS (tex. Windows), och ibland även många appar som tex. RAW-framkallare (tex. Lr) om de får plats. Då behövs inte så stor (dyr) disk.

Sedan kan du ha bilder på en billigare och större SATA SSD eller tom. en bra snabb och riktigt stor mekanisk disk.

Byggde min nya dator med en 1TB M2 i fredags. En vanlig SSD ger 500MB/s, denna ger teoretiskt 3300MB/s. Testade den och fick 2600MB/s.

Byggde min nya dator med en 1TB M2 i fredags. En vanlig SSD ger 500MB/s, denna ger teoretiskt 3300MB/s. Testade den och fick 2600MB/s.

Jag kan väl tycka att det är mer intressant vad skillnaden är vid lite slumpmässiga läsningar och skrivningar av mindre filer, snarare än kopiering av de senaste 4K-filerna från 5D MKIV. :)

Bra länk, bättre än jag hittade.
Nä det är inget jag är i behov av.
tack

Jag skulle aldrig köpa en dator som inte har pro, möjligheten att kunna koppla upp sig mot sin egen dator vari världen man än befinner sig är viktig. När man provat vill man aldrig mer vara utan.

Skönt att kunna lägga sig i soffan med laptoppen fast egentligen gallrar du bilder på desktoppen som står i arbetsrummet en bit bort.

Jag kan väl tycka att det är mer intressant vad skillnaden är vid lite slumpmässiga läsningar och skrivningar av mindre filer, snarare än kopiering av de senaste 4K-filerna från 5D MKIV. :)

Jag körde ett omfattande prestandatest. Alla siffror är inte lika bra men i alla fall väsentligt bättre än min vanliga SSD, från dubbelt till femdubbelt.

Jag skulle aldrig köpa en dator som inte har pro, möjligheten att kunna koppla upp sig mot sin egen dator vari världen man än befinner sig är viktig. När man provat vill man aldrig mer vara utan.

Skönt att kunna lägga sig i soffan med laptoppen fast egentligen gallrar du bilder på desktoppen som står i arbetsrummet en bit bort.
Äger inte ens en laptop.
Jo men den är köpt med en helt annan kravspec.
Faktiskt 7 år den med, undrar om den startar?

Delar din åsikt, fjärrstyrning med RD är grymt. Men det går bra att fjärrstyra med andra program också från distans. Teamviewer är tex väldigt populärt med stor användarbas. RD är dock oslagbart på eget nätverk.

Delar din åsikt, fjärrstyrning med RD är grymt. Men det går bra att fjärrstyra med andra program också från distans. Teamviewer är tex väldigt populärt med stor användarbas. RD är dock oslagbart på eget nätverk.

RDP är det program som jag tycker funkar bäst speciellt när man är ute och reser i andra länder/världsdelar, det är inte så känsligt för latency som andra lösningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar