Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt och krokigt. Går det att rädda?

Produkter
(logga in för att koppla)

shalom

Ny medlem
Hittade för ett tag sen ett halv trasigt macroobjektiv på en second hand butik. Har länge gått omkring och funderat på att skaffa mig ett, men det är ju så dyrt! Lyckades hursomhelst pruta ner det till 75 spänn.

Detta går att läsas på den (vet inte riktigt vars jag ska börja)

MC SUNACTINON AUTO ZOOM 75-205 MM 1:4-5.6 MACRO (Φ ungefär som denna fast med (/) lutning)52 JAPAN.

Tryckte lite våghalsigt på objektivet på min nikon D80. Till min stora förvåning och glädje funkade det! Men bländaren måste man ställa in på själva objektivet. Men det finns ett litet problem. Skärpan går inte att ställa in särskilt nära, objektivet är lite krokigt.

Själv ser jag två alternativ. Det första är att jag betalar en slant till någon som fixar till det, om det nu går. Men vad skulle det kosta, och är det verkligen värt att rädda objektivet?

Det andra alternativet är att jag ska skruva upp objektivet själv. Får en riktig lektion hur ett objektiv ser ut på insidan. Men det kan mycket väl bli helt förstört. Vad ska jag göra för att fixa till det?

Vore också kul ifall ni vet lite mer om objektivet, historia är kul!

Frid på er :)

Det låter som om du har hittat en gammal manuell "pirat" zoom från 1980-talet, det är inget som det lönar sig att lämna in för reparation. Sedan är det förmodligen ett så kallat fuskmakro, det vill säga du kan komma lite närmare än med ett vanligt objektiv men ingenstans i närheten av den förstoring som riktiga makroobjektiv brukar ge.

Men för 75 kr kan du ha en kul lektion i hur ett objektiv fungerar.

/Sara

Ps. Tecknet "Ø" (eg. Danskt Ö) används i betydelsen diameter, det vill säga objektivet har en filtergänga för 52 millimeter stora filter.

Tecknet "Ø" (eg. Danskt Ö) används i betydelsen diameter, det vill säga objektivet har en filtergänga för 52 millimeter stora filter.

Vi kallade det alltid "fi" i "skolan", med referens till det grekiska alfabetet. Men: "The diameter symbol, ⌀, is distinct from the empty set symbol, ∅, from an uppercase phi, Φ, and the Nordic vowel, Ø." -tänk vad man kan lära sig av Wikipedia :)
http://en.wikipedia.org/wiki/⌀#Diameter_symbol

// Magnus;

Undra om man inte måste gå till botten med det här, -en helt ny variabel omkullkastar liksom all fysik, mekanik, maskinelement & "hållf" jag läst! :)

Kanske dags att styra tillbaks tråden....
Tror inte att det är värt ytterligare pengar för att försöka få liv i objektivet, men 75SEK för att lära sig mer om hur det serut på insidan låter väl ganska ok?...

// Magnus;

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar