Annons

Gammalt objektiv till Nikon d50

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskillad

Aktiv medlem
Kan jag glida in på närmaste ställe med begagnade nikonobjektiv (Ej till digital) o sätta på det på min d50? Om det går, vad ska jag tänka på o vad finns det för för- resp. nackdelar?
 
Fördelar: superskarpa gluggar väldigt billigt! (inte alla dock, akta dig för gluggar känsliga mot ghosting: 105 2,5 har ett dåligt ykte om sånt tror jag).

Nackdel, du får ljusmäta men extern ljusmätare eftersom D50 inte mäter ljus med manuella gluggar.
 
Vilka Nikon-kameror klarar av attt mäta med manuella objektiv? Funkar det med d70?
 
anw skrev:
Vilka Nikon-kameror klarar av attt mäta med manuella objektiv?
De digitala som klarar det är D1, D1h, D1x, D2h, D2x och D200. De kameror som innehåller en tvåa i namnet ger dessutom matrismätning. D70 ger ingen mätning alls.
 
greken skrev:
Fördelar: superskarpa gluggar väldigt billigt! (inte alla dock, akta dig för gluggar känsliga mot ghosting: 105 2,5 har ett dåligt ykte om sånt tror jag).

Nackdel, du får ljusmäta men extern ljusmätare eftersom D50 inte mäter ljus med manuella gluggar.


Akta dig för 2,5/105 ? Ghosting..?

Ok, skall helt klart erkänna, jag vet inte vad Ghosting är, och dess nackdel på en digital, så enkelt är det! :)

Men 105:an känner jag till !!
- Robert Rotoloni. Nikon RF Camera.
"This intermediate telephoto lens was to become not only one of the most popular RF Nikkors, but one on which the legendary Nikon optical reputation was founded. The optical formula proved to be so well developed that this lens went on, virtually unchanged, to become one of the most famous Nikkor lenses for the reflex Nikons".

Och har en 105:a på min F2:a!
Fina porträttbilder blir'e! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.