Annons

Gammalt objektiv på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
1. Har en Nikon 801s sedan tidigare, och är nybliven ägare till en D70. Nu skulle jag gärna vilja prova den med tele. Eftersom jag har ett "Nikon AF Nikkor 70-210 1:4-5.6" till 801s undrar jag om det är dumt att testa detta på D70:n?

Jag vet att resultatet inte kommer bli strålande (optiken var inte ens särskilt bra till 801s), och att jag inte kommer kunna köra på annat än manuellt läge, men jag skulle ändå vilja leka lite, utan att det blir kortslutning nånstans i nån kontakt :) Är det görbart utan risk?

2. Ska köpa ett Nikon 50mm fast objektiv till D70 så småningom. Kommer detta att kunna användas på min 801s också?

Tack tack!

1: Klart du kan använda ditt 70-210 på D70:n. Varför skulle du bara kunna köra manuellt? det var väl AF objektiv.

2: Den fasta 50mm funkar utmärkt på din analoga 801

Förträffligt!

Tack för det snabba svaret! Antog att det eftersom mitt gamla objektiv har bortåt tio år på nacken kanske det inte var helt kompitabelt, men där ser man!

Jag har D70 och även 70-210 4-5.6 och det funkar lika bra som på min f65 eller F601. Lite lågsam men den blir nog lika som på din tidigare kamera.

MVH Örian

Mitt gamla 28-70 fungerade faktiskt utmärkt med D70 nu när jag provat, men däremot ville inte telet vara med och leka. FEE lyser i rutan, trots att jag ställt högsta bländarvärde (oranga siffran). Tips?

Prova att göra ren de elektriska kontakterna. Går det ändå inte är objektivet trasigt för det är helt kompatibelt med D70.

Har du provat telet på någon annan kamera? Jag har ett 70-210D jag vet inte om du har D-optiken. Men min 35-70 utan D fungerar även den.
Örian

Senast ändrad:
Ja, det funkar precis som det ska med min 801s! Kontakterna har jag grejat med, inget framsteg där.

Har funderat på om det kanske är nåt jox med armen som styr bländaröppningen, men som sagt så funkar det ju med den andra kameran.. (och som jag tidigare nämnt har jag provat min normalzoom till 801s på båda kameror med gott resultat).

Kolla så att den lilla plaststumpen på bländarringen som skall slå till en strömbrytare på din D70 inte är trasig. Även utan pinne funkar ju objektivet på F801, men D70 hajar inte att objektivet är nedbländat.

Skulle bara vilja säga att 70-210 även utan D är ett mkt. trevligt objektiv till D70n var ute och plåtade fotboll idag och det funkade alldeles utmärkt! Tycker absolut inte autofokusen är seg,bländar man ner några steg så är det dessutom väldigt skarpt!

d50 och gamla

Hej, har precis beställt en d50. Antar att det är detsamma med den som med d70:n, kan man använda nikkor AI optik på den?

AI- Ska funka enligt manualen men utan AF. Men det står även att IX inte går att använda. Jag har aldrig provat några av dessa, eller vad det är för optik.

Örian

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar