Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt Nikon 80-200 eller nytt Sigma 70-300 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

hygglo81

Avslutat medlemskap
Jag står i valet och kvalet mellan att köpa ett mer än 10 år gammalt Nikon AF 80-200:2.8 (skjutzoom) i bruksskick men utan repor på linserna, eller ett nytt Sigma 70-300 APO.

Sigman har lite mer zoom, och en macro-funktion samt är mindre och lättare. Nikons 80-200:2.8 bör ju ha mycket bättre skärpa och ljuskänslighet. Autofokusen antar jag är ungefär lika snabb, i och med att detta är den gamla 80-200 utan AF-S.

Jag ska ha objektivet att fota med mest privat vid resor osv.

Någon som kan hjälpa mig på rätt väg? Vad är det rimligt att betala för ett Nikon AF 80-200 i brukskick?

Omdu inte känner att vikten är avskräckande på 80-200:n är det inte mycket att fundera över, tycker jag. 80-200:n totalt utklassar Sigma 70-300 vad gäller optisk prestanda. Den är mycket skarpare och är användbar redan på f/2.8, medan Sigma, som iofs är bra för pengen, måste bländas ner till f/8 för att ge bra skärpa.
Jag har inte jämfört sida vid sida, men jag tror att AF:en på 80-200:n är något snabbare.

Enda nackdelen med den version av 80-200 som har skjutzoom är att den inte har stativfäste.

Priset beror ju lite på skicket. Versionen med skjutzoom brukar gå från 3000kr och uppåt. För 5000-6000kr och uppåt brukar man kunna få versionen med vridzoom och stativfäste.

keckax skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=63749

Lite läsning... Problem med skjutzoomen kombinerad med digitalkamera, tycker vissa!??

Har själv ganska länge suktat efter en 80-200. Har då funderat på att köpa en beg skjutzoom.
Men jag tror jag sparar lite och satsar på nytt.

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5939

Här kan du köpa senaste (AF-S) modellen för 10000kr.

/K

Det där är inte AF-S modellen, den utgick ur sortimentet när 70-200VR kom.

Modellen du länkar till är senaste "D" modellen med normala zoomringar och stativfäste, jag äger den själv och den är helt klart värd att spara till.

kent.

Zoso skrev:
Det där är inte AF-S modellen, den utgick ur sortimentet när 70-200VR kom.

Modellen du länkar till är senaste "D" modellen med normala zoomringar och stativfäste, jag äger den själv och den är helt klart värd att spara till.

kent.

Jag var tveksam så jag mailade till dom och frågade. (Jag var noga med att ange artikelnumret.)

Här är svaret.

"Hej Kenneth,

Den är specificerad enligt följande så visst har du fokusmotor:

High performance telephoto zoom lens with Silent Wave Motor (SWM).

1. SWM provides super-fast super quiet AF operation

2. Closest focusing distance of 1.5m

3. M/A mode for quick switching between autofocus and manual focus operation

4. Newly designed optical system for superior optical performance

5. Five ED glass elements

6. Light grey version available

Med vänlig hälsning

Anders Fernando

-----------------------------

Zebra Media

Box 631

61110 Nyköping"

Detta är svaret jag fick!
Är inte det en AF-S optik..?
Killen kan förstås ha slarvat och gett mej spec på 70-200.?

/K

Ingemar Eliasson skrev:
.....å tredje sidan.
Om det nu är 70-200:an,...varför står det inte i spec:en att den har VR!?

jag kan ju självklart ha fel, men utifrån det där så tror jag att det är 70-200 han mailat om, eftersom jag inte känner till att 80-200 finns i grått.. men det kanske finns...?

Så här ser Nikons specifikation för "AF-S 80-200" ut:

"SWM provides super-fast super quiet AF operation
Closest focusing distance of 1.5m
M/A mode for quick switching between autofocus and manual focus operation
Newly designed optical system for superior optical performance
Five ED glass elements
Light grey version available"

Det lutar åt att Zebra media säljer AF-S varianten för 10000kr.

/K

Objektivet på bilden från Zebra är absolut inte AFS varianten, det är jag hundra på eftersom den ser exakt likadan ut som min D-glugg, sen står det faktiskt att det är "D" varianten och inte AFS.

Om Zebra säljer AFS varianten så är den från ett gammalt lager eftersom den inte tilverkas längre, men får du den för 10 papp så gör du ett klipp.

Yfo har en 80-200 AFS till salu, men priset är ett helt annat, sen kan du se att den ser helt annorlunda ut....
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=312&product_id=780

kent.

Senast ändrad:
Det står att det är "AF-D"-varianten, men den tillverkades mellan 97-99!! Och ersattes därefter av "AF-S", som visserligen inte heller tillverkas längre. Den ersattes av 70-200 2004.

Det är förvirrande att dom har en bild på "gamla" modellen, men vid en direkt fråga, så hänvisar dom till den nyare AF-S typen.

Vad ska man tro???

En sak är iaf klar. Det måste ju inte vara den äldre bara för att bilden föreställer den.

Men det är klart motsägningsfullt!

/K

keckax skrev:
Det står att det är "AF-D"-varianten, men den tillverkades mellan 97-99!! Och ersattes därefter av "AF-S", som visserligen inte heller tillverkas längre. Den ersattes av 70-200 2004.

Det är förvirrande att dom har en bild på "gamla" modellen, men vid en direkt fråga, så hänvisar dom till den nyare AF-S typen.

Vad ska man tro???

En sak är iaf klar. Det måste ju inte vara den äldre bara för att bilden föreställer den.

Men det är klart motsägningsfullt!

/K

Börjar bli trött! Men måste rätta mej själv!

AF-S 80-200 tillverkas ju fortfarande, paralellt med 70-200. Jag hämtade själv info om den (från Nikons aktuella sortiment) tidigare ikväll...

/K

Vickeee skrev:
jag kan ju självklart ha fel, men utifrån det där så tror jag att det är 70-200 han mailat om, eftersom jag inte känner till att 80-200 finns i grått.. men det kanske finns...?

Jag har en produktkatalog med Nikkorgluggar från 2005, där finns 70-200 VR i grå tappning. Däremot finns inte 80-200 AF-S med alls utan bara 80-200 AF. Ingen av dessa har dock tillverkats i grå tappning så vitt jag vet.

Apropå Zebramedia så verkar det helskumt. Definitivt bild på AF och även pris rimligt för en AF, men spec. för AF-S...hmm?!

Epix skrev:
Jag har en produktkatalog med Nikkorgluggar från 2005, där finns 70-200 VR i grå tappning. Däremot finns inte 80-200 AF-S med alls utan bara 80-200 AF. Ingen av dessa har dock tillverkats i grå tappning så vitt jag vet.

Apropå Zebramedia så verkar det helskumt. Definitivt bild på AF och även pris rimligt för en AF, men spec. för AF-S...hmm?!

Jodå. Nikon har den med som aktuell produkt. Dessutom finns den i grått.

Har nu skickat ytterligare en fråga till Zebra. Jag vill helt enkelt att dom tittar på gluggen och bekräftar att där står "AF-S"

/K

keckax skrev:
Börjar bli trött! Men måste rätta mej själv!

AF-S 80-200 tillverkas ju fortfarande, paralellt med 70-200. Jag hämtade själv info om den (från Nikons aktuella sortiment) tidigare ikväll...

/K

Det är AF-D varianten som fortfarande tillverkas och kan köpas nytt, inte AF-S, den ersattes av 70-200VR.

Instruktionsboken till min 80-200 AF-D är skriven 2004.

kent.

Kan inte säja bu eller bä. Men Nikons egen sajt känns än så länge mest tillförlitlig tycker jag.
Där är det AF-S varianten som skyltas.

/K

Vad gäller det här angenäma lyx-bekymret så får vi vänta och se.
Jag ska vänta på svar från Zebra, för att sedan ev beställa. Just nu tror jag egentligen ingenting pga alla motsägelser.

Vad gäller Ken Rockwell så är han bara en pajas som tycker mycket skit. Knappast seriös.
kallar kolfiberlättade gluggar för "plastskräp, osv.
Men, han kan väl ha rätt i den här frågan... Vad vet jag?

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar