Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

kajakmannen

Ny medlem
Hej
Jag har nyligen fått tillgång till ett kanonbra fotolab och med denna förmån så följde att det fanns en mängd kartonger med gammalt fotopapper.
Vi kopiering med dessa fotopapper så ser jag att bliderna blir grådaskiga
och saknar de där riktigt vita fälten. Utanför maskningen så blir det inte
heller riktigt vitt utan grått. Någon som kan hjälpa mig att lösa detta.
Beror det på mina bristande kunskaper i kopiering eller kan det bli så här med gammalt fotopapper?

MVH / Anders Molin

Borde inte vara det utan bara gammla.
Kartongerna var obrutna och har legat i ett skåp i fotolabbet men labbet har inte använts på ca. 6-7 år så det är riktigt gammalt fotopapper.

Papper åldras på precis det sättet, precis som film för övrigt.

Exponeringen byggs upp av den naturliga strålningen i naturen och skapar slöja på papperet eller filmen.

Så det är nog rätt kört att använda de där papperena till bilder som kräver riktigt vitt.

Hej!
Om papperet inte är för mycket slöjat, kan du "spetsa" framkallaren med kaliumbromid eller benzotriazol. Det behövs inte mycket för att få effekt.

Hej vill bara tillägga att kaliumbromid ger varmare bildton än benzotriasol , tror jag i
alla fall !? Gäller papper som är känsliga för
toning / olika slags framkallare .

kassera!

Använd fräscht fotopapper,annars får du aldrig reda på om det är du som gör fel,så enkelt är det...

Speciellt Klorbrompapper är känsliga för tidens tand. Efter ett par år i normal rumstemperatur så kan de börja få slöja. Bäst är om man förvarar en mindre mängd i mörkrummet och resten i kylen, eller i frysen.

Ja, kaliumbromid kan inte bara användas som antislöjmedel, utan även för att ge varmare bildton. Har man för mycket kan det gå över i grönt på vissa papper.

Generellt är det väldigt olika hållbarhet på olika papper. I ditt fall skulle jag byta fotopapper för att utesluta det som felkälla.

Jag har kopierat många bilder på underbart fotopapper från 1960- och 1970-talet med perfekt resultat, men även råkat ut för att de blivit alldeles grå.

Det beror ju också på hur mycket papper det rör sig om. En gång klarade jag papper för över tusen spänn med hjälp av benzotriazol. Stora mänger gör att tonen blir blåaktigt kall, medan kaliumbromid drar åt grönt.
Glöm inte bort att kolla mörkläggning och mörkrumsbelysning innan du gör något annat. Papper med variabel kontrast kan kräva rött ljus, och även om det är rätt färg på filtret, så kan det ha åldrats och släppa igenom skadligt ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar