Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal Zeiss-optik på Nikon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
OK, har en bekant som sagt sig ha ett gammalt Carl Zeiss (eller likannde) liggandes (135mm tror jag det var) och jag undrar hur jag kan använda detta på min D70. Så på något polskt forum väldigt fina bilder från gammal zeiss-optik med helt suverän bokeh (dock vet jag inte vilken digitalare de anväde, förstår tyvärr inte polska). Räcker det med en vanlig M42-Nikon adapter? Jag misstänker att allt måste göras manuellt. Någon som kan detta och kan förklara vad jag behöver, om det går, hur man gör och vad man bör tänka på. Någon?

Carl Zeiss optik finns med många olika fattningar. Dessutom finns det både östtysk och västtysk optik.
Om det är M42 så är det troligen ett östtyskt objektiv från Carl Zeiss Jena, tillverkat kanske i första hand med tanke att användas på Praktika, eller liknade kameror.
Jag vet att Photax säjer en adapter för M42 till Nikon med korrektionslins. Men troligen är det inte så praktiskt att använda den. Vilka begränsingar det innebär i praktiken vet jag inte säkert. Ljusmätning som faller bort och ett objektiv som alltid är inställt på arbetsbländare är befarade risker. Detta är inte sagt i avskräckande syfte.

Senast ändrad:
Är ganska säker på att det är en 130mm/f3.5 Jena med m42 "gänga". Har nu läste lite och funnit att det verkar som att det behövs någon form av distans (glas/plast) för att man skall kunna fokusera på oändlighet men att om man kan klara sig att fota på korta avstånd så verkar det fungera. Kan det stämma? En M42-adapter utan någon glas, bara som en tunn mellanring, finns ju att få tag på billigt. Användningsområdet för min del rörde sig om foto på korta avstånd.

Nikon har anslagsmått (bajonett - film/sensor) på 46,5mm medan M42 ligger på 45,5mm. En adapter utan korrektionslins blir då en tunn mellanring. Visst skulle det fungera men sådana M42-adaptrar till Nikon finns inte vad jag vet.

Dessutom. Vad är vitsen? Räkna med ganska dåligt resultat med äldre M42-optik och digitalhus. En gammal Nikkor 135 med Ai eller Ais fattning ger garanterat bättre resultat och inte alls dålig bokeh.

Tack så hemst mycket för klargörandet. BEfogar ändå en länk till en bild som är tagen med en D70, en M42 adapter (dock modifierad för att ta bort korr.linsen (som jag förstår det) och ett CZ Tessar 2,8/50.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=102715306&context=set-72057594060134932&size=o

Tänkte att det kanske skulle vara en rätt billig histora (kostnaden för en M42-adapter) och kul att leka med och ta bilder av typen "produktfoto".

Hittade också förljande info på en ebaysida där man billigt kunde köpa en M42-adapter:

"For using Nikon cameras with M42 lenses (Carl Zeiss, Pentax, Praktica, Mamiya). It is impossible to compensate flange bases difference without using an additional back lens. As a result, the picture quality becomes worse. So metric scale M42 doesn’t keep its meanings and focusing can’t be to infinity.

You should remember that extension ring doesn’t work, diaphragm control is set manually. This adapter can work with lenses having both only automatic diaphragm (A) and selector A/M (automatic/manual diaphragm). It is possible to use Macro rings and other accessories. Approximate focal lengths: 50mm-1,5m; 85mm-3,5m; 135mm-6m." (källa: http://cgi.ebay.co.uk/M42-LENS-to-N...593040887QQcategoryZ30059QQrdZ1QQcmdZViewItem)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto