Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal XP på ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
(I förlängningen har ju detta med bildredigering att göra, så jag hoppas att inlägget får vara kvar.)

Vi har en relativt gammal dator, ungefär tre år. Nu ska vi antagligen köpa en ny. Det blir då en ihopplockad, ej märkesdator. Man kan välja om man vill ha med Win XP eller ej, men jag undrar om man kan använda den installations-cd vi fick med den gamla datorn istället för att köpa en ny licens? Den gamla datorn kommer ju att överges, så någon piratkopiering är det väl inte fråga om.

Jag har hört att XP har någon slags aktiveringskod som låses till just den dator det installeras på första gången. Det ska t ex ställa till problem om man uppgraderar datorn för mycket (flera komponenter). Men så har jag också läst att om det är mer än 120 dagar sedan aktiveringen så spelar en uppgradering ingen roll. Hur funkar det?

Tack.
 
Hej

det ska gå att använda samma windows för en ny dator - sk..t vore det väl annars. Om det inte fungerar får man ringa MS support o be om hjälp - åtminstone fungerade det så för mig när min HDD kraschade och XP skulle in igen på nya HDD.

Obs! Lägg på SP2 INNAN du ansluter burken till nätet!!!! Jag gjorde inte det på en kompis burk o vips fick han in ett virus i burken (Blaster eller vade det hette). Man tror ju knappt att det är sant... Windows är ett såll... på min nästa burk blir det Xandros Linux...

Mvh
Johan
 
Hej henrik

1. Om du har en Win xp skiva (inte återställningsskiva) är det bara att installera.
2. xp-pro behöver inte aktiveras men om du har
home edition måste den aktiveras inom 1 månad (tror jag).

mvh
thomas
 
xp-pro måste aktiveras...

Rocky skrev:
Hej henrik

1. Om du har en Win xp skiva (inte återställningsskiva) är det bara att installera.
2. xp-pro behöver inte aktiveras men om du har
home edition måste den aktiveras inom 1 månad (tror jag).

mvh
thomas
 
Bara att installera är det ju egentligen inte. Har skivan som levererades med den gamla datorn en OEM licens får den inte installeras på någon annan dator än just den. Om man vill vara petig.
 
jaha.. då är det sannolikt att det inte fungerar alls. De brukar ha någon loader som checkar att det är samma typ av dator som OEM paketet avsåg från början. Du får testa o se eller köpa en fullicens.
 
besynnerligt.... jag behöver alltid göra det efter ominstallation! Däremot om man har en licens av corporate variant, dvs en lincens såld till större företag så behövs det tyligen inte....

/Johan

Rocky skrev:
På mina 2 år med xp-pro har jag aldrig behövt det.

thomas
 
Det kommer att fungera finfint att installera operativsystemet. Däremot bryter du mot licensavtalet om du gör det. Din version är knuten till den dator du köpte XP till.

Huruvida XP Pro behöver aktiveras vet jag inte, men XP Home behöver det i alla fall. (Den behöver alltså aktiveras inom trettio dagar efter att du installerat det).

Stämmer också att du kan behöva omaktivera Windows om du exempelvis byter CD-läsare.

Mvh

Mats
 
julgus skrev:
besynnerligt.... jag behöver alltid göra det efter ominstallation! Däremot om man har en licens av corporate variant, dvs en lincens såld till större företag så behövs det tyligen inte....

/Johan

Jag tror det är så här johan....(det är ett tag sedan)
När jag har gjort en om/nyinstallation får jag frågan om jag vill registrera/aktivera win xp.
Om jag svarar nej,får jag aldrig frågan igen. Däremot på frugans dator där vi har home edition versionen får man frågan efter 1 månad.

mvh
thomas
 
Ghost

Om du skall överge den gamla datorn kan du använda dess systemdisk i den nya dator eller göra en spegling till en partition på den nya datorn och på så vis köra vidare.

Antar jag...
 
msse skrev:
Det kommer att fungera finfint att installera operativsystemet. Däremot bryter du mot licensavtalet om du gör det. Din version är knuten till den dator du köpte XP till.

Huruvida XP Pro behöver aktiveras vet jag inte, men XP Home behöver det i alla fall. (Den behöver alltså aktiveras inom trettio dagar efter att du installerat det).

Stämmer också att du kan behöva omaktivera Windows om du exempelvis byter CD-läsare.

Mvh

Mats

Nu kan jag ha fel, så rätta mig om jag har det men........
Har du en licens, så har du väl rätt att använda programvara på ex 1st dator, och inte på just den datorn. Det måste innebära att när din dator brinner upp måste du köpa ny licens på alla dina
licensierade program?
Skillnaden är om du har köpt en dator där du inte har fått en "ren" win version, utan har bara tillgång till reparations CD. Och då tror jag att det är svårt om inte omöjligt att installera den på en annan dator då dessa CD är speglade på just denna specifika datorn.
Men jag kan ha fel.....

mvh
thomas
 
Re: Ghost

torhan skrev:
Om du skall överge den gamla datorn kan du använda dess systemdisk i den nya dator eller göra en spegling till en partition på den nya datorn och på så vis köra vidare.

Antar jag...

Jag tror inte det är så lätt, men jag kan ha fel.

mvh
thomas
 
Om det är en OEM-licens så är det precis så korkat!
Anleningen är att datortillverkaren övertar allt supportansvar för produkten (Windows). Tyvärr..

Varför man skulle vilja göra en Ghost-spegling vet jag inte, men jag skulle inte rekommendera det!
Om du köper en ny dator kommer du (förhoppningsvis!)
att ha helt andra komponenter. Du lär bli tvungen att installera om systemet i alla fall.

Ibland fungerar det om man har samma tillverkare av chipset (exemeplvis VIA, nVidias nForce, SiS).

Om du vill vara 100% säker kan du ju ringa din datortillverkare/leverantör så får du besked av dem.


Rocky:
Nja, du behöver en ny licens av Windows. De flesta vanliga program brukar ha en licens som är knuten till en användare.

Mvh

Mats
 
msse skrev:
Om det är en OEM-licens så är det precis så korkat!
Anleningen är att datortillverkaren övertar allt supportansvar för produkten (Windows). Tyvärr..

Varför man skulle vilja göra en Ghost-spegling vet jag inte, men jag skulle inte rekommendera det!
Om du köper en ny dator kommer du (förhoppningsvis!)
att ha helt andra komponenter. Du lär bli tvungen att installera om systemet i alla fall.

Ibland fungerar det om man har samma tillverkare av chipset (exemeplvis VIA, nVidias nForce, SiS).

Om du vill vara 100% säker kan du ju ringa din datortillverkare/leverantör så får du besked av dem.


Rocky:
Nja, du behöver en ny licens av Windows. De flesta vanliga program brukar ha en licens som är knuten till en användare.

Mvh

Mats

Ja, vad var det jag sa, jag kunde ha fel....

thomas
 
Rocky skrev:
Skillnaden är om du har köpt en dator där du inte har fått en "ren" win version, utan har bara tillgång till reparations CD. Och då tror jag att det är svårt om inte omöjligt att installera den på en annan dator då dessa CD är speglade på just denna specifika datorn.
Men jag kan ha fel.....

Jag minns inte exakt, och kan inte kolla nu, men XP var installerat när vi fick datorn, och jag har för mig att vi fick med en XP-skiva (dvs inte reparationsskkiva).

Licensen trodde jag skulle gälla till den nya datorn om man skrotade den gamla eftersom man fortfarande bara kör på en dator. Är det knutet till varje enskild dator tycker jag licenkostnaden tusen kr är lite saftigt av Microsoft. Men är det nån som på allvar *gillar* MS? :p

Tyvärr är linux inte ett alternativ, fast jag gärna kör det själv.

Nåväl vi får se..
 
Mats, en dum fråga bara!

Jag kan köpa ett operativsystem utan att äga en dator. Hur kan det då vara datorbundet?

mvh
thomas
 
Läs här.

http://www.microsoft.com/piracy/partners/YourPC_do.mspx

Kom ihåg att det troligen är en Oem-licens som tråden gäller, den går EJ att lägga in på ny/annan pc utan är knuten till den aktuella datorn, det är därför den är mycket billigare att köpa från början.

Det är skillnad på vad som går att göra och vad man får. Det går att köpa en oem-licens lös utan dator, men det är inte tillåtet enligt licensavtalet.

Henrik, kolla om det står OEM på skivan till den gamla. Annars går det (borde gå) att köpa med en oem-licens till den nya där du köper datordelarna (delarna = den nya datorn som licensen ska gälla).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.