ANNONS
Annons

Gammal Minolta X-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Qpox

Medlem
Halloj!

Eftersom mina kunskaper äro begränsade som tänkta jag fråga er...

Min flickvän ärvde för ett tag sedan en Minolta X-300 med tillhörande 35-70mm objektiv. Den sista rullen vi tog blev vissa bilder "halva". Jag menar, 50% av bilden på papperet blev kolsvart medans den andra halvan på papperet innehöll det motiv... eller det halva motiv vi tog på (minns inte om alla bilder blev så, eller bara vissa).
Vad kan det vara för fel? Spegeln? Vad kan det bli för kostnad att reparera, vad nu felet kan vara?

Sedan har jag tittat runt efter begagnade gluggar till denna och hittat objektiv, förutom Minoltas MD, MC-objektiv (t.ex. Minolta MC 55/1,7). Vad menas med MC?

Har inte tittat runt värst mycket på nätet än så länge, men är det någon som på rak arm vet nån sida med lite användarinstruktioner för X-300:an?

Tack till alla som ställer upp å hjälper oss gröngörligar =)
Jag läser inläggen å svaren i stort sett varje dag för att ta åt mig...

MVH
Mikael

Går det svarta längs långsidan eller kortsidan? Är det vertikalgående eller horisontellt gående slutare? Det borde vara antingen spegel eller slutare, det borde du se om inte annat om du avfyrar med öppet bakstycke. Det är förmodligen inte värt att lägga ner några pengar, det går att köpa Minoltahus riktigt billigt.

MC betyder meter coupled vilket i korthet betyder att du slipper blända ner manuellt för att mäta. MD är varianten som kom sen, den har något extra linkage för exponeringsautomatik vill jag minnas. Har X-300 exponeringsautomatik? Då tror jag att den inte funkar med MC-objektiv, men manuellt skall gå bra.

Hej!

Den går längs kortsidan... tror jag. det var ett tag sedan nu, men det var först nu jag kom att tänka på den kameran.

sen kollade jag på slutaren. den går nerefrån å upp, så det blir väl vertikalgående.

Någon exponeringsautomatik tror jag inte det finns, men jag läste någonstans om halvexponeringsautomatik... kan det stämma?

Jag tittade in i kameran med öppet bakstycke och borttagen optik, då verkar allt fungera som det ska ??? Jag kollade även på de sista korten vi tog, och alla är inte "korrupta". Kan det vara nåt annat fel tro?

Tackar
MVH
Mikael

Om gränsen mellan bild och svart går "den korta vägen" och slutaren rör sig vertikalt är det ju inte vare sig slutare eller spegel. Det kan då inte heller vara resultatet av blixt på för hög slutartid vilket föll mig in efter att jag skrev det första svaret. Kan det vara ojämn filmmatning? Finns det något överlapp? Har du tittat på neggen?

Här är förresten en bra länk om Minoltagrunkor. Där finns det säkert info om vilken funktionalitet du har med MC respektive MD.

Senast ändrad:
Jo, det har du rätt i när du säger det så. Men jag vet inte var negativen är, men jag ska inhandla lite s/v film ändå imorgon och ska då passa på att skjuta av en rulle igen för att se.

Tack Jim!!

MVH
Mikael

Jag har lagat ett par X-300, och ett vanligt fel är att den första gardinen inte fastnar i spänt läge.
Slutaren på X-300 är en horisontell tygridå som går från höger till vöänster, så är detta felet borde det svarta vara på höger sida av fotot. Du kan kolla genom att öppna bakstycket utan film i, ställa tiden på B och trycka av. Är den ena gardinen stängd så har du hittat felet.
Ang MC och MD, så är skillnaden på dessa att MD är anpassat för kameror med bländarautomatik, dvs du ställer tiden och kameran ställer bländaren.
X-300 har inte den typen av automatik, den har tidsautomatik där du väljer bländare och kameran tid. Du kan även använda kameran helt manuellt.
Detta innebär att du kan välja både MC och MD objektiv, och få full funktionalitet. Minoltas objektiv anses som mycket bra, ett par som anses extra bra (och därför brukar kosta mer) är:

MC 16/2.8 Fish Eye Rokkor-OK or the MD 16/2.8 ( 11 elements only)
MC 21/2.8 W Tele Rokkor-X
MD 20/2.8 W Rokkor-X
MC 24/2.8 W Rokkor-X and the 24/2.8 VFC
MD 24/2.8 W Rokkor-X ( 55 mm filter size only !)
MC 35/1.8 Rokkor-X and the 35/2.8 Shift CA
MD 50/1.4 Rokkor-X
MC 58/1.2 Rokkor
MC 85/1.7 Rokkor-X and the 85/2.8 Varisoft Rokkor-X
MD 135/2.8 Tele Rokkor-X
MD 200/2.8 Tele Rokkor-X
MD 300/4.5 Tele Rokkor-X

Ang manual har jag en PDF liggande med X-300 engelsk manual. Hör av dig om du vll ha den, den är på 4 mb så det går nog att maila. Hittar du ingen bra reparatör eller har andra frågor kan du också höra av dig, det går säkert att fixa ganska lätt.

Okej, tack christer!

Jag öppnade bakstycket och tog även bort optiken förut, men allt såg ut att fungera normalt. Dock tyckte jag att ridån gick nerefrån och upp... men den kan säkerligen vara lite för snabb för mina ögon =)

Men hur som helst, kan detta problem uppstå då och då? För vad vi kommer ihåg var inte alla bilder svarta på just högra sidan som du nämner.

MVH
Mikael

p.s. Jag mailar dig ang. manualen...

Jag har en X-300s och har samma problem. Högra delen av bilden blir svart, dock inte halva utan oftast något mindre. Problemet uppkommer dessutom bara vid vissa slutartider. Min fotohandlare sa att det beror på slutaren och att service var dyrare än ett nytt motsvarande hus.

Om du tittar på ridån när du spänner slutaren ser du att den dras från från vänster till höger. Problemet beror troligen på att ett drev i mekanismen som spänner ridierna har "Kuggat över" 1 kugg och att ridån är precis på gränsen att låsas. Du kan prova med att spänna slutaren olika "hårt", dels så mycket att det precis räcker och sedan så långt det går. Ser du skillnad då har de felet där. Titta på B-Läget. Lite svårt att förklara, men lätt att utföra :)

Qpox skrev:
Okej, tack christer!

Jag öppnade bakstycket och tog även bort optiken förut, men allt såg ut att fungera normalt. Dock tyckte jag att ridån gick nerefrån och upp... men den kan säkerligen vara lite för snabb för mina ögon =)

Men hur som helst, kan detta problem uppstå då och då? För vad vi kommer ihåg var inte alla bilder svarta på just högra sidan som du nämner.

MVH
Mikael

p.s. Jag mailar dig ang. manualen...

klasb skrev:
Min fotohandlare sa att det beror på slutaren och att service var dyrare än ett nytt motsvarande hus.

Är det samma fel som vi diskuterat ovan är det inte så dyrt. Men som handlare vill man så klart gärna sälja ett nytt hus, med tillhörande optik.
Hör gärna av dig om du vill ha den lagad, så kan vi säkert ordna något.

Vill bara tillägga att när jag öppnar bakstycket och provar i B-läge, så öppnas slutaren som den ska. Problemet uppstår i mitt fall endast på de kortare slutartiderna, 250-1000.

klasb skrev:
Vill bara tillägga att när jag öppnar bakstycket och provar i B-läge, så öppnas slutaren som den ska. Problemet uppstår i mitt fall endast på de kortare slutartiderna, 250-1000.

Då er det troligen en rengöring och justering som behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar