Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal mellan eller storformat!

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Jag söker just nu efter gamla billiga mellanformatskameror och även lite storformatskameror på typ loppisar och sådant. Mina ända krav är att det ska funka vilket inte ni kan hjälpa mej med.
Det andra kravet är att objektivet ska vara ordentligt skarp.
Vad ska jag titta efter???

Kostanden ska gärna vara under 1000 kr.

Tack på förhand.

Mr M

Jag skulle rekommendera en Rolleicord av de senare modellerna. Kolla t.ex på V Va eller Vb. Personligen har jag haft en Va med Xenaroptik som var ruskigt skarp. En sån kan du hitta på tradera för omkring en tusing och på en loppmarknad säkert billigare än så om du har tur. Du lär inte bli besviken på optiken! Problemet är att mattskivan är väldigt mörk vilken kan göra det svårt att fokusera och komponera i vissa lägen

Jag har en Koni Omega som jag funderar på att sälja. Det är en gammal presskamera med utbytbara bakstycken och objektiv. Formatet är 6x7. Normalobjektivet som jag har upplever jag som väldigt skarpt.
Hör av dig om du är intresserad.

Jag håller med. En Rolleicord är precis vad jag skulle rekommendera. Den har neg format 6x6. Det är i regel bara slutaren som kan kärva på dessa gamla, men mycket välbyggda kameror. (De långa tiderna blir sega och slutaren bör då rengöras). Men tänk på att Rolleicorden saknar inbyggd ljusmätare.
Det är lätt att hitta förstoringsapparat till en 6x6 kamera, eller gå med i en fotoklubb, där du kan låna.
Det finns massor av japanska och även tyska tvåögda spegelreflexer, som för all del också kan vara roliga att testa. Min egen Zeiss Ikoflex med Tessaroptik är inte så dum.
Till storformatare blir det svårare att ordna förstoringsapparat. Eller så tvingas man kontaktkopiera. Du ska väl jobba i första hand i mörkrummet med bilderna och inte vid datorn?
Ännu billigare blir det om kan du hitta en bälgkamera, t ex Zeiss Nettar. Men bälgkamerorna saknar oftast avståndsmätare. De är å andra sidan mycket behändiga att ta med sig.

En gammal ljusmätare har jag spå det är inga problem. Hade nog tänkt att både ha den till svartvitt att jobba i mörkrum med och ha till tex färg dia.

Jag vet att du har satt gränsen vid 1000 kr.
Men att handla för "billigt" kan vara dyrt.
Den här annonsen har funnits på Fotosidan en tid.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=34441
Enbart motljusskydd och linsskydd
3 st Rollienar 1 & 2 & 3 närbildslinser kostar 1500 på begagnat marknaden.
Om jag inte redan hade 2 Rolleiflex så hade jag köpt den här för länge sedan.
Googla Rolleicord så hittar du många intressanta sidor.
Vi som älskar de här kamerorna kan verka litet tokiga, men en sådan mekanisk kvallitet görs inte i dag och optiken om den är från sent 50-tal och framåt (antireflexbehandlad) kan mäta sig med dagens bättre optik. .
Att vi sedan får en insikt om ljus kontra tid och bländare ökar vår förståelse för fotografering, en gammal kunskap som lätt försvinner med automatiska kameror.
Du skall inte nöja dig med mindre än Tessar optik, det finns Rolleicorder med enklare optik köp inte dem

Rolleicord V, Va och Vb har Schneider Xenar-optik. Enligt vad jag hört ska de inte vara sämre vid praktisk fotografering än Zeiss Tessar.

Är man ute efter bästa Schneider-optik på Rollei ska man leta efter Xenotar 3,5/75mm, inte Xenar. Xenar är en 4-linsig konstruktion lik Tessar medan Xenotar är 5-linsig. men om Rolleicord tillverkats med Xenotar vet jag inte. Däremot finns Rolleiflex med xenotar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar