Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal ljusmätare (behöver info)

Produkter
(logga in för att koppla)

Impala

Medlem
Jag rotade lite i morsans källare och gjorde ett fynd.

Jag hittade en gammal kameraväska innehållande en kamera, blixt, ljusmätare, olika läderväskor och diverse andra tillbehör.

Kameran är av märket Kinoflex.
Bild
Dock så verkar slutaren kärva i den.



Där fanns också en blixt.
Bild1 Bild2
Det står på den att det är en X-kontakt och då antar jag att den går att ansluta till min kamera, men min fråga är: Har jag någon nytta av det (finns det någon fördel med en blixt av den modellen)?



Det mest intressanta för min del var nog ändå ljusmätaren YASHICA YEM35.
Bild1 Bild2 Bild3 Bild4

Kan den vara användbar än idag? Den ser hel ut, men batteriet hade läckt litegrann.

Jag skulle behöva veta vad för batteri jag ska köpa (på det som satt i stod det px-13)?

Och om någon skulle vilja vara vänlig och förklara hur man använder den skulle jag också vara tacksam.


//Johan
 
Jag undrar lite om blixten verkligen är för X-kontakten? Den verkar använda blixtlampor av det slag som man byter efter varje blixt, och dessa är mycket svåra att hitta då de inte tillverkas längre. De brukar vara för M-kontakt.
 
Hm. Ok.

Jag ska nog inte använda blixten hursomhelst.

Är det någon som vet om man kan få tag i en sån där batteriadapter (mr9) i Sverige någonstans?


//Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.