Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal Konica?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en T3 och en TC. Båda fungerar mycket bra, jag använder Clas Ohlsons luft-zink batterier utan att kompensera på iso inställningen. Med negativ film har jag inte märkt några problem, men jag har inte provat med diafilm, som väl är med känslig för felexponering?

Annars gillar jag kamerorna skarpt, speciellt T3an som har precis rätt känsla, och rätt ljud när man tar bilder.

Lägger till en länk som är mycket bra. Ta en titt på den
http://www.buhla.de/index.html

Det är ingen som har en extra blixtsko till T3 förresten, jag har den första modellen med lös blixtsko, och har inte lyckats få tag på någon än.

Kul tråd. Som väcker minnen.
Mina gamla plåtlådor Autoreflex T hade minsann inga mekaniska brister. Vad jag vet så fungerade de utmärkt långt efter att jag bytte bort dem.
Som sagt, bilderna tåls att detaljgranskas om man nu vill det.
Såna nymodigheter som TC och T3 var nog inte mycket att ha *hehe*

När jag kommer att återfalla i nostalgiträsket så står en svart Autoreflex T med 3,5/28 mm och fyrkantigt originalmotljusskydd först på önskelistan. Den tåls att klämmas på.
Om batterierna tar slut så går det bra ändå.
I reptilhjärnan sitter de gamla exponeringsvärdena fastetsade. Med en svartvit Tri-x eller 100 ISO-diafilm så fungerar bakhuvudet bättre än vilken AutoDigitalAF-kamera som helst.
Vem är beroende av batterier?

Det där med batterierna är mycket viktigare än man tror. Att de alkaliska, eller vad de är, reagerar annorlunda på kyla och sånt är riktigt. Vad som är värre är att de tappar spänning kontinuerligt under sin livstid och alltså inte ger samma värde vid två olika tillfällen nånsin, även om skillnaderna naturligtvis är små från gång till gång.

Det fina med de gamla kvicksilverbatterierna var att de höll konstant spänning tills de plötsligt dog, en egenskap de delar med Zink/luft-varianten. Enda nackdelen med zink/luft är att livslängden är kortare än för snart sagt alla andra typer. De håller kanske ett halvår-år. Det är dock värt det, eftersom man kan lita på dem.

Zink/luft batterier är precis vad jag har köpt. 54 kr för 6 st på Clas Ohlson är ju inte hela världen heller. Kameran verkar dessutom fungera :)

Nu till nästa fråga. Ljusmätaren. Hur fungerar den egentligen? Vart ska den stå alt. inte stå för bilden ska bli bra?

Bilden är tagen då Konican saknade batterier.

Bilagor

• micha.jpg
    micha.jpg
    32.8 KB · Visningar: 153
Ljusmätaren får stå vart som helst (så länge den inte är fastkörd i båtten eller toppen.) Den visar helt enkelt bara vilken bländare du ska ha.

Trevligt med gamla kameror!

Jag har ett sådant kamera hus fast silverfärgat, har även ett T3 hus. Jag har satt i dom modernare batterierna med högre styrka. Det blir till att kompensera....Kör du med en ISO 100 film så ställ in kameran på 40 ISO. Med en ISO 200 film, ställ in kameran på 80 ISO. Det är bara att fortsätta så här.
Jag tycker T3 huset är bäst för att man fokuserar med snitt bild.
Jag har 35mm, 52 mm och 100mm alla F/2,8. Här är det inte någon plast utan rejäla doningar.

Henrik_1 skrev:
Är det 1,5v alkaliska eller 1,4v zink/luft du kör med?

Det är 1,5v alkaliska. Jag visste inte att det gick att få batterier som liknade dom gamla. Jag hittade på nätet hur man skulle kompensera för den nya typen av batterier. Tyvärr är det längesedan, minns inte var det var.

Om man sätter objektivet på EE eller AE, (beroende på objektiv) behöver man inte ställa bländaren manuellt. Jag tror att vissa konica modeller (om inte alla) ställer bländaren steglöst när man har den på automatik. är dock inte säker. På AE/EE är det bara att ställa in lämplig tid så sköter kameran bländaren.

Här finns det manualer till en del gammla Konica modeller:
http://www.butkus.org/chinon/#KONICA

Konica T:
http://www.butkus.org/chinon/konica_auto-t/konica_auto-t-splash.htm

Konica var väl först med att ha 'shutter priority' istället för 'aperture priority' (blev det rätt detdär nu...) - dvs. istället för att automatiskt variera slutartiden så varieras bländaröppningen. Konica var väl nästan först med att ha automatik överhuvudtaget i sina kameror om jag inte är helt ute och cyklar.

Lite till om batterier; Zink-luftbatterier ger väl egentligen 1.38 V, 1.4 V är ett avrundat värde. Därför behövs varken kompensation eller justering av ljusmätaren. (Ok, jag upprepar mig...)

Japp, på EE är det bara att plåta. Kolla ljusmätaren att den står på ljusa området bara.

Läg igenom manualen, de brukar ge en hel del tips.

barba skrev:
Konica var väl först med att ha 'shutter priority' istället för 'aperture priority' (blev det rätt detdär nu...) - dvs. istället för att automatiskt variera slutartiden så varieras bländaröppningen. Konica var väl nästan först med att ha automatik överhuvudtaget i sina kameror om jag inte är helt ute och cyklar.
Konica var först med exponeringsautomatik på systemkameror. Däremot tror jag inte dom var först med exponeringsautomatik på kameror med fast optik.
En annan sak dom var först med är autofokus (kompaktkamera).

Olle.

Trevlig tråd!

Jag har också fått en gammal Konica av en bekant, en TC, där mätaren vill att jag underexponerer kraftigt. Jag vill så gärna använda kameran just för den fantaskiska 135 mm-linsen som jag har.

Vet någon om jag kan öppna kameran och justera mätaren?

Jag använder 1,5V batterier.

/Andreas

En kamera tekniker kan kanske fixa det, ge sig på det själv är väl knappast att rekommendera.

Titta längre upp i tråden. Det går att få tag i batterier som passar kameran.

Aternativet är att ställa om ISO värdet, exempel på detta finns längre upp i tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar