ANNONS
Annons

Gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, bara 25% rabatt var inget vidare pris på diafilm som gick ut för 3,5 år sen. Halva priset på nyutgången film tycker jag är acceptabelt och är det jag brukar se i nätkassarna på Kameradoktorn t ex.

Du bör testa en film innan du använder dem till något du inte kan göra om. Tänk på att minsta färgstick blir tydligt när det är snö med i bilden.

Hallå!

OK, åker imorrn så det blir svårt...

Har tre fräshare rullar med samma film, får börja med dem iaf.

MvH Patrik

Velvian har högre krav och kort datum. Tror nu inte det blir problem alls för en amatör. Fuji gillar jag ej själv. När kodak slutade med elite50 blev man tvungen. Fuji ger pepparkorn.

dia vet jag inte hur den påverkas av ålder .
Negativ film klarar utan tvekan fem år om den är rätt förvarad .
En liten parantes , Jag hittade en film som var exopnerad på början av femtiotalet som jag lämnade in hos min lokala handlare .
Både han & jag blev väldans förvånad av resultatat . det var alldeles utomordentligt !
var den ju exponerad iof , men ändå !

Senast ändrad:
OK, ja men då kör jag på med den gamla filmen iaf.

Off we go! Ha en skön vecka! Det ska jag ha ;)

mars01.JPG

Mvh P

Då var man tillbaka!

7 Rullar har det blivit, ska framkalla några här i veckan så får vi se om det fastnade något.

Vi hyrde skoter mellan tis och ons, på onsdag morgon tänkte jag åka upp på fjället (ca 1000möh) och fota soluppgången. Gick upp vid 06.00, solen tittar upp ca 07.15, skulle ta skotern upp på fjället. Tittar på termometern...-32 grader...gick och lade mig igen :)

Det kommer fler år!

mvH P

KuL!

Ska bli kul å se resultatet. Ska själv till Boden i slutet på månaden och fota natur

/Adam

RESA

Och jag ska till Moskva på Lördagi tre dagar, sen vidare till Kina med transibiriska.
150 rullar film, varav 40 är E100VS, resten Ilford Hp5, och några t-max-.

Kul ska det bli
/ Jim

Re: RESA

JimSlim skrev:
Och jag ska till Moskva på Lördagi tre dagar, sen vidare till Kina med transibiriska.
150 rullar film, varav 40 är E100VS, resten Ilford Hp5, och några t-max-.

Kul ska det bli
/ Jim

Hej!

KUL!

E100VS är väl Kodaks färgstarka film??

Ett alternativ till Velvia dia tex?

Patrik vad folk æn sæger før negativa saker om ditt køp så finns det æven fotografer som bara kør på gammal film av en viss typ och ålder før att de filmerna ger ofta en anorlunda færåtergivning m.m.

En dålig bild ær ett misslykande, flera dåliga bilder ær en koncept... ;)

Har varit och hämtat de framkallade diafilmerna nu, och det verkar inte ha varit något problem med att filmerna var 3 år gamla.

Mvh P

jag använde en rulle från kodak som gått ut för 10år sedan. Den hade förvarats i rumstemperatur och det gick alldeles utmärkt.

Sorry lite OT!

När min morfar dog så hittade jag jag en gammal mellanformatskamera på hans vind. Eftersom det satt en film i så blev man givetvis nyfiken på vad det var på filmen. Lämnade in filmen till den lokala fotohandlaren som skickade den vidare till ett speciallabb i Tyskland. Döm om min förvåning när det blev två perfekta bilder från kameran som legat sedan 1955 =)

När det gäller negativ och dia i färg, kan man få lite lustiga färgstick som kan vara regionala eller vara genomgående för hela rullen.

Använde Kodak 160VC och NC som legat sedan -94 i rum med enorma temperatur skillnader (från 20-35C) och det blev ganska schyssta bilder, lite mycket kontrast bara.

Det blir alltid något, frågan är bara om det blir dimmigt/slöja, färgstick eller ingen färg alls.

www.photo.net har en bra genomgång om ålder på rullar.

Man hittade ju Andrè expeditionens filmrullar och lyckades framkalla dem ganska bra. och de hade ju legat i arktis i över 70år.

C.

Danyael_X skrev:

Man hittade ju Andrè expeditionens filmrullar och lyckades framkalla dem ganska bra. och de hade ju legat i arktis i över 70år.

C.

Tja, kallt är ju bra för hållbarheten. Rekommendationen jag fått är att exponerad diafilm bör framkallas inom tre månader. Svartvit film kan stå sig många år om den ligger kallt (=frysen). -30 får ju den kemiska processen att avstanna nästan helt. Det gäller ju för övrigt både använd och oanvänd film.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.