Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gammal film, funkar den?
- Trådstartare chickenphone
- Start datum
Urr
Aktiv medlem
Generellt kan man säga att film åldras kemiskt. Lagringsförhållandena har stor betydelse. Frysförvaring är det bästa. Värme det sämsta. Så här pass gammal film skulle jag inte använda. Däremot har jag framkallat mycket gammal film som är exponerad, trots att färgerna inte blir de rätta, och svartvit film tenderar att vara slöjad. Jag tycker dock att dessa gamla filmaskar är vackra, precis som gamla kameror som ibland får dra sig tillbaka till ett vitrinskåp medan yngre förmågor, både på kamerasidan och filmsidan är mera lämpliga att sätta i arbete. Så släng dem inte, för en samlare är de vackra i alla fall.
chickenphone
Aktiv medlem
Ok, då blir det nog vitrinskåpet, tack för snabbt svar.
idrougge
Aktiv medlem
Den ena kan du direkt lägga på hyllan. Färgfilm åldras inte med värdighet till att börja med, och när den är så gammal att den gick ut 1973 är den gjord för en framkallningsprocess som inte finns längre.
Den där rullen Verichrome Pan skulle jag dock använda bara för experimentets skull.
Den där rullen Verichrome Pan skulle jag dock använda bara för experimentets skull.