Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gammal förstoringsoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

slabbe

Aktiv medlem
Halloj!
Är det ngn som vet ngt om tjeckiska förstoringsapparater?
Jag har en dylik pjäs, men optiken - av märket Meopta Belar - är på 105 mm ,vilket jag finner vara i längsta laget då jag nästan uteslutande gör kopior från 35 mm film.
Går det att finna ngn annan optik tro?
När jag mäter pä optikgängan får jag att den är 52.35 mm, alternativt 2 1/16 tum, med en stigning på 1 mm, eller ca 25 gängor/tum.Vad jag kan begripa är den vanligaste gängan idag 50 mm.

Är (var) ovan nämnda gänga ngn slags standard - om än inte lika utbredd?
Var skulle man kunna hitta sådan optik?
Finns ngn form av helicoil-lösning för användade av 50 mm gängad optik?

Tack och hej
/Mattias

Jag trodde det var 39 mm Leicagänga som var vanligast. Har jag på min Meopta.

Men oavsett vad är det nog inga problem att fixa adapter. Du kan ju alltid limma fast en adapter avsedd för Leicaoptik till ickeleicor på din optikplatta med epoxy eller nåt (med reservation för att det kanske inte är samma som Leicas gänga, men jag har fått för mig det. 39 mm är det iaf).

Det måste vara en gammal pjäs, för som jimmy skriver är 39mm standard. Det kan förekomma mindre och större diametrar, de längre objektiven kan ha större diameter. Jag har ett El-Nikkor på 180mm och den gängan måste ligga runt 70-80mm.

Är det en lös objektivplatta eller måste gluggen gängas in i själva apparaten? Om den är lös finns det säkert andra objektivplattor att köpa med tex 39mm. Vet ingen som tar hem Meopta i Sverige, men har sett att www.fotoimpex.de har apparaterna samt en hel del begagnat. Kan vara värt att höra med dom, om skoltyskan är mindre bra ska de klara engelska.

Annars kan det vara värt att höra efter hos de Tjeckiska tillverkarna, kolla www.meopta.cz, de har även en avdelning för äldre apparater så du kan "artbestämma" din egen.

Meoptas gluggar funkar, men det finns bättre. Jag har sett 50mm El-Nikkor gå för några hundringar på diverse begagnatforum och det är de klart värda. Men som sagt, det vore bra om apparaten tar olika objektivplattor, har inte hört om någon adapter men det borde finnas.

Sumpen skrev:
Det måste vara en gammal pjäs, för som
...

tillverkarna, kolla www.meopta.cz, de har även en avdelning för äldre apparater så du kan "artbestämma" din egen.

Ja, jisses!
Meopta Multifax 6x9
Year of production 1933

Optikgängan sitter direkt i gjutgodset, kanske är det ett lättare projekt att hitta en annan apparat. :)
Annars kan ju epoxylösningen vara ngt, om man bara får det rakt.

Tack så mycket för svaren.
/Mattias

Adapter

Hej jag tror att måste ha en 75-80mm optik på din Meopa apparat för annars blir bälg paketet för tjockt
jag tror att jag har en adapterring till just din apparat som jag gjorde för ca 25-år sedan
hör av dig till mig
MVH L-Å

Utställningsfoto

Såg en del äldre optik till Meopta-apparater på Utställningsfoto på Södra vägen i Götebor. I och med att affären ska lägga ner så går det nog dessutom att få bra pris på optik om de har vad du letar efter.

/ Fredrik

Re: Adapter

KÅKE skrev:
Hej jag tror att måste ha en 75-80mm optik på din Meopa apparat för annars blir bälg paketet för tjockt
<snip>

Det tänkte jag inte på. Hur mycket närmare måste man komma med, säg, ett 50 mm objektiv relativt 100 mm? Hälften vid samma förstoring?

Blir nog en vända förbi södra vägen iaf. :)

/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar