ANNONS
Annons

Gammal diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

S320

Medlem
Jag har fått ett par rullar gammal diafilm, Kodak Elite Chrome 400. Utångsdatum var år 2006.

Vad kan jag förvänta mig för resultat om jag stoppar dessa i min Nikon F80? Kan jag förbättra genom att kompensera på något sätt (t.ex över- eller underexponera)?

Om inte filmen förvarats djupfryst alla dessa år får du räkna med att bilderna blir korniga, får dålig dr och kanske lite konstiga färgstick.

Köp ny film.
Fotografera digitalt istället.
Visa inte bilderna för någon.
Be om ursäkt om du visar bilderna för någon.

Där har du några alternativ. Eller annorlunda uttryckt: Nej.

Det finns de som medvetet fotograferar med utgången film av experimentlusta eller för att det ger dem de bildegenskaper de söker. Själv föredrar jag färsk film men har sett finfina bilder av andra fotografer som använder utgången film. Sen beror det som Erland skriver mycket på hur filmen förvarats.

Jag skulle rekommendera att du söker på någon bildsajt efter exempel på hur utgången film kan se ut (det är många variablar inblandade så resultaten varierar mycket) och verkar det intressant tycker jag du skall prova, annars är det bättre att köpa ny film om du är sugen att plåta nån rulle.

Det finns de som medvetet fotograferar med utgången film av experimentlusta eller för att det ger dem de bildegenskaper de söker.
Jo, precis, det var just därför jag tänkte prova. Det var inte istället för att plåta digitalt, eller istället för att använda ny film. Digitalt och ny film använder jag ändå.

Detta är tänkt som ett lite experiment på skoj när jag ändå har råkat komma över dessa rullar. Tänker inte använda bilderna till några livsviktiga ögonblick.

Min fråga gäller främst om jag har något att vinna på att kompensera genom att t.ex. ändra iso-talet åt ena eller andra hållet?

Du får räkna med kanske sämre omfång, mer korn osv. Men det kan vara charmen med utgången film. Du bör överexponera två, tre steg.

Tack! Ursäkta en nybörjarfråga, men betyder det att jag också ska be framkallaren att göra motsvarande underexponering vid framkallning? Eller ska filmen framkallas som vanligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar