Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gammal diafilm
- Trådstartare S320
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Köp ny film.
Fotografera digitalt istället.
Visa inte bilderna för någon.
Be om ursäkt om du visar bilderna för någon.
Där har du några alternativ. Eller annorlunda uttryckt: Nej.
Fotografera digitalt istället.
Visa inte bilderna för någon.
Be om ursäkt om du visar bilderna för någon.
Där har du några alternativ. Eller annorlunda uttryckt: Nej.
markbe
Avslutat medlemskap
Det finns de som medvetet fotograferar med utgången film av experimentlusta eller för att det ger dem de bildegenskaper de söker. Själv föredrar jag färsk film men har sett finfina bilder av andra fotografer som använder utgången film. Sen beror det som Erland skriver mycket på hur filmen förvarats.
Jag skulle rekommendera att du söker på någon bildsajt efter exempel på hur utgången film kan se ut (det är många variablar inblandade så resultaten varierar mycket) och verkar det intressant tycker jag du skall prova, annars är det bättre att köpa ny film om du är sugen att plåta nån rulle.
Jag skulle rekommendera att du söker på någon bildsajt efter exempel på hur utgången film kan se ut (det är många variablar inblandade så resultaten varierar mycket) och verkar det intressant tycker jag du skall prova, annars är det bättre att köpa ny film om du är sugen att plåta nån rulle.
S320
Medlem
Jo, precis, det var just därför jag tänkte prova. Det var inte istället för att plåta digitalt, eller istället för att använda ny film. Digitalt och ny film använder jag ändå.Det finns de som medvetet fotograferar med utgången film av experimentlusta eller för att det ger dem de bildegenskaper de söker.
Detta är tänkt som ett lite experiment på skoj när jag ändå har råkat komma över dessa rullar. Tänker inte använda bilderna till några livsviktiga ögonblick.
Min fråga gäller främst om jag har något att vinna på att kompensera genom att t.ex. ändra iso-talet åt ena eller andra hållet?
Du får räkna med kanske sämre omfång, mer korn osv. Men det kan vara charmen med utgången film. Du bör överexponera två, tre steg.Finns det något jag kan göra för att eventuellt kompensera?
S320
Medlem
Du får räkna med kanske sämre omfång, mer korn osv. Men det kan vara charmen med utgången film. Du bör överexponera två, tre steg.
Tack! Ursäkta en nybörjarfråga, men betyder det att jag också ska be framkallaren att göra motsvarande underexponering vid framkallning? Eller ska filmen framkallas som vanligt?