Annons

gammal blixt till sony a100

Produkter
(logga in för att koppla)

pocketjoe

Ny medlem
har kollat runt men inte hittat nåt som säger att de ska funka...
kikade igenom en massa gamla lådor idag o hittade en gammal blixt från min analoga gamla minoltakamera... den heter Minolta vectis SF-1...
e de här nåt o använda på min nya kamera (a100) eller kommer de inte göra nån skillnad? om den passar över huvud taget dvs...
blixtfattningen passar i alla fall ser de ut som...
Tack på förhand /Ove.

Kanske inte direkt svar på din fråga.., men jag använder en gammal Sunpak från tidigt 80-tal till min EOS 300D. Funkar bara bra.

Det sägs dock att gamla blixtar kan knuffa ut ganska rejält med ström i blixtskon, så mycket att moderna kamerors elektronik kan skadas. Min Sunpak sägs vara riktigt elak på den punkten. Men det läste jag någonstans på nätet efter minst ett års problemfritt användande ihop med min 300D, före det så hade jag den till en analog 300:a i flera år och ännu tidigare till en EOS 5000. Så det kanske är en sån där vandringsmyt eftersom ingen av mina kameror med elektronik tagit någon skada.

Hej Ove,

Blixten kommer endast att fungera på fullt effekt. D.v.s Du kommer inte att ha någon blixtautomatik. Exponeringen får Du ställa manuellt genom att välja lämplig bländare.

Blixten har ledtalet 20 vid 50 mm mot 12 för den
inbyggda blixten på a100. Den SF-1 är alltså något starkare, men Du tappar möjligheten att använda blixten med automatik.

m.v.h

Jörgen Hübner

erro.se skrev:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Där finns info om gamla blixtar och deras trigger-spänning, och hur du själv mäter den.

Tack, där var länken.

Sidan nämner speciellt EOS-kameror som känsliga, och antyder tom. att de inte klarar så mycket som iso-standarden föreskriver (upp till 24v).

Min gamla Sunpak Auto130 skall enligt listan knuffa ut 200 volt. Vilket jag iofs. inte betvivlar ett dugg. Jag misstänker däremot att det handlar om FUD, att det sprids Fear, Uncertainty, Doubt, i något syfte..

Jag har som sagt haft denna Sunpak på 3 olika EOS-kameror, under mer än 10 års tid och ingen av dem har tagit något skada över huvudtaget.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar