Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal blixt/modern kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Jag har en gammal manuell blixt med vanlig synkkabel och adapter till skon, men någon sa att det kan skada elektroniken i min moderna kamera.

Ligger det nåt i det ryktet?

När jag kortsluter pc-kontakten så får jag en liten ljusbåge över polerna, detta känns ju inte så bra.

Min kamera är en F80.

Andreas

En liten kocka ringer i mitt huvud och påminner mig om att jag har hört att det kan göra det Ja.

Aj aj, se upp! Triggerströmmen i en gammal blixt kan vara över 300 volt. Jag mätte med en voltmeter på en gammal blixt och fick ett värde på ca 325 volt. Sedan mätte jag på min EOS-anpassade blixt och fick ett värde på ungefär 6 volt!

Då moderna kameror ofta använder sig av elektroniska kontakter (isf mekaniska) för att trigga blixten så kan elektroniken skadas av den höga strömmen från en gammal blixt.

Det finns grejer för att kunna ansluta gamla blixar till en modern kamera på ett säkert sätt - tror att de kallas "Safe Sync" eller så.

// Npet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar