Annons

Gammal aparat

Produkter
(logga in för att koppla)

socialservice

Ny medlem
Tjenare.
Det är så här att jag ahr hålt på med att fota ett tag. Men jag vill börja kopiera/förstora lite nu känner jag. och jag ska således rigga upp ett mörkerrum i källaren. Min morbror har en projektor som han köpte på 70-talet någon gång. Är den värd att använda? eller ska man satsa på att köpa en ny?
Tacksam för svar.

Jag köpte nyligen begagnade saker som var sen sent 70-tal... -78 tror jag.. dom funkar utmärkt!
Det som spelar roll borde väl vara skicket på prylarna..

Christian, min förstoringsapparat slutade man tillverka innan jag var född och jag är snart 32 år... En förstoringsapparat (eller kamera eller projektor) är ju bara en låda som det endera skall lysa in i på en film (kamera) eller ut ur, genom en film (förstoringsapparat eller projektor). Gemensamt för alla tre är dock att det sitter en optik "i vägen" för ljuset. Den skall vara i bra skick om det skall vara något att ha. Den förstringsapparat jag köpte på loppis för 150:- hade en ganska "dimmig" optik, så den bytte jag rätt snabbt ut mot en nyare begagnad optik. Jag tycker du ska kika på den som sitter på "din" apparat och byta den om den är för sunkig, annars är det bara att köra på!

/Anders

socialservice skrev:
Nu slipper jag köpa nytt! Kanske.

Köpa ny kopieringsapparat är inte särskilt intelligent. De faller otroligt snabbt i pris och de slits väldigt obetydligt. Jag skulle vilja säga att en maskin från 70talet förmodligen kommer att hålla längre för dig än om du köper en ny. Metall är ett material som sällan används numera.

Okej.
Men den maskin som är aktuell är nog från 60-talet någon gång men köpt på 70-talet.
Men det är nog så som någon tidigare har svarat att det är optiken i apparaten som är viktig.
Tillägas ska kanske att jag inte sett denna apparat än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar