ANNONS
Annons

Gammal AF-optik till DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Jag har möjligheten att få ett Sigma AF 90 2.8 1:2 som var hett på sin tid -1996
Medföljer gör motljusskydd och någon form av filter/close-up som gör att man får 1:1 med viss förlust.
Frågan är hur pass lyckat är det att använda den här gluggen som är anpassad för en analog EOS tillsammans med min 20D?
Har inte hittat så mkt teknisk fakta om gluggen, det fanns en rescension här på FS men rent generellt vad förlorar man / är det som inte fungerar ihop med en dslr, för någon nackdel finns det väl trots allt? Ljusmätning t ex?
Men resultat borde väl i praktiken vara lika eller kanske tom bättre än på en analog då man med x1.5 brännviddsförändring inte kan nyttja optiken 100%. Detta om man lyckas exponera rätt.
Eller är jag ute och cyklar?

Tack för svar..

Hej,
all Canon original EF optik fungerar utan begränsningar på DSLR, typ D30/60, 10D,20D, 30D, 300D,350D o 1D-serien.

För Sigma från 1996 finns stor risk att du får kompatibilitetsproblem med fokus och bländare. Äldre Sigma objektiv måste "chippas om" och en så gammal har troligen ingen pgm-vara utvecklad för DSLR.

Rent optiskt är det ingen skillnad. Ljusstyrka är densamma och brännvidden likaså:
Men den "upplevda" brännvidden dvs "faktorn 1.6" ger mer tele dvs utsnittet på din 20D blir samma som motsvarande 1.6 gg 90 mm ´= 144mm på vanlig småbild 24x25 film eller fullformat DSLR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar