Annons

Gamla vykort / problem

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Jag arbetar med en bok och har för avsikt att ha med ett antal gamla vykort. Jag har skannat in orginalen. Problemet är att kvaliten på korten och därmed .tif inte blir tillräkligt bra (tycker jag).

Bilden blir både ljus och grynig precis som på orginalet. Jag har skrivit om detta tidigare i detta forum och därför testat NeatImage som jag inte heller är helt nöjd med. Detta kan i och för sig bero på att jag inte är riktigt hemma på digital efterbehandling. Jag har Photoshop CS men är ännu inte riktigt bra på den men kan ändra ljus mm.

Jag skulle vilje fråga om någon här kan ge mig råd, och kanske hjälp, med detta problem. Jag tvivlar på att det finns bättre skanningstekniker med den skanner jag har.

Om någon har tid och lust att titta på det går en orginal skannad bild att ladda ned på www.thefroghouse.com/26.tif.

MVH

Peter
 
Ja nu syns det ju inte så bra på denna miniatyr, men lite retusch, nivåer, NI och usm förbättrade den i mitt tycke något.
 

Bilagor

  • 26.jpg
    26.jpg
    45.9 KB · Visningar: 409
Hejsan!

Testade göra den i sepia, tyckte den passade så.
körde även ett hemmabyggd brusreduseringsmacro, dock svårt att se här.


/Ricke
 

Bilagor

  • 26_2_plutt.jpg
    26_2_plutt.jpg
    24.5 KB · Visningar: 357
Hej !

Körde litet NI, det var dock svårt att få det särskillt bra, ändrade litet i nivåer och lade på oskarp mask.

/ Magnus
 

Bilagor

  • 26_filtered.jpg
    26_filtered.jpg
    47.3 KB · Visningar: 335
Halloj Peter,
Du kan få ett ganska bra resultat om du gör en kopia på originalet, lägger på lite Gaussian Blur (man får testa lite här med värdena) och sedan kör med Overlay i lagerpaletten plus att du drar ner opaciteten till 40-50%. I slutändan kan man lägga på lite NI också, men mycket försiktigt.
/Bernt
 
ahhh, jo det har jag laddat ned och testat. problemet var att bilderna blev så smetiga. Jag skall testa igen.

Tack
 
kreatören skrev:
Halloj Peter,
Du kan få ett ganska bra resultat om du gör en kopia på originalet, lägger på lite Gaussian Blur (man får testa lite här med värdena) och sedan kör med Overlay i lagerpaletten plus att du drar ner opaciteten till 40-50%. I slutändan kan man lägga på lite NI också, men mycket försiktigt.
/Bernt

Hej,

Jag har nu testat fram och tillbaka och får inte till det ordentligt. Detta kan i och för sig bero på min relativa okunskap i PS och för hur ett slutresultat skall se ut.

Jag tänkte ödmjukt be om hjälp, om någon har tid, att titta på följande tre bilder och behandla dessa med i huvudsak PS och dokumentera alla parametrar och även lite kommentarer. Jag funderar allvarligt på att investera i NI.Målet jag har är att färdigställa bilderna för svartvitt tryck (Digitalt). Problemet jag har är att jag inte riktigt vet hur jag bearbetar bilderna för maximal kvalite. Jag har tre bilder, två äldre och en ny.

www.thefroghouse.com/20.tif
www.thefroghouse.com/26.tif
www.thefroghouse.com/34.tif

Jag skulle även vilja be om råd om vad man skall tänka på under färdigställandet/behandling av bilder till tryck.

Med vänlig hälsning

Peter
 
Storlek

Är bruset verkligen ett problem?, detta beror ju på hur stort det ska tryckas? A4 storlek kanske är lite att ta i med den filen, men det beror ju på hur stor du ska ha den.

annars är det ju bara lite nivåer (testa auto) & lagningspenseln så är det klart. Under Bild>läge finns något som heter duplexfärg vilket lämpar sig för s/v tryck har jag hört, vet dock inte hur & så men det kan kanske nån annan svara på?.
 
Har justerat kurvor och nivåer. Tycker inte att bilden behöver så mycket korrigering i övrigt, speciellt inte att den görs svartare.
 

Bilagor

  • 26-copy.jpg
    26-copy.jpg
    46.9 KB · Visningar: 136
TACK Anders,

Snälla skulle du kunna kort redogöra för vilka kurvor och nivåer du justerat? Bilden ser fantastisk ut.

Hälsar

Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.