Annons

Gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Papasharq

Medlem
Hej

Skall nu under julen försöka att bli digital, nu är det så att jag har några gamla objektiv (pentax).
Är det något som jag kan använda tillsamans med en nyare systemdigitalkamera antar att autofunktioner på kamerahuset inte funkar men rena manuella inställningar.

Är även tacksam (som alla andra)för tips på vad man skall ha för grejer. Har väl en budget på ungefär 4000-6000.
Skall kunna användas både inne och ute i solsken och i rusk.
Är det någon som har ett tips.

//Calle

Med den budgeten kan du köpa en Pentax K20D. Och med dina gamla objektiv har du en ganska kompetent utrustning.
Dom fungerar med viss begränsning (AF).
Vatten-, dammskyddad 14,6 mp, möjlighet till 20 bilder /sek med 1,6 mp, ISO 6400, inbyggda filter för att bara nämna något.

LM

Funktionerna som du kommer att ha med ett digitalt hus och äldre objektiv beror på till vilken serie objektiven hör. Om du har Pentax-A objektiv eller senare så fungerar allt som det skall (du kan ställa bländare/tid automatiskt, med FA objektiv får du autofokus också).

Tidigare objektiv fungerar också men du måste mäta ljuset nedbländat om jag kommer ihåg rätt, eftersom huset inte känner av vilken bländare som är inställd på objektivet eller något sånt.

Bra sida för att reda ut vad du har för objektiv eller annars bara av intresse:
http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/index.html

Finns säkert personer som kan förklara detta bättre. Men objektiven fungerar garanterat på kameran bara man kommer fram till hur det skall göras.

Om objektiven är så gamla som 70/80-tal - hur stor är sannolikheten att det är AF-objektiv? För mig låter det som MF-objektiv - de må vara hur bra som helst på rätt kamera, men de kanske inte ens går att montera på en modern Pentax. Det räcker loksom inte med att det står samma namn på objektiven som på kameran.

Jodå, de går absolut att montera på en modern pentax eftersom pentax har behållt samma fattning genom åren. Det som skiljer är hur mycket automatik man får med grejerna. Ju äldre objektiv ju mer får man räkna med att göra själv helt enkelt. Jag skulle rekommendera 200d som också är en kompetent kamera, enklare än 20d men till ett lägre pris och även den är väderskyddad. Då får du dessutom råd med en normalzoom till med autofokus vilket kan vara skönt om man har manuella objektiv annars.

Om objektiven är så gamla som 70/80-tal - hur stor är sannolikheten att det är AF-objektiv? För mig låter det som MF-objektiv - de må vara hur bra som helst på rätt kamera, men de kanske inte ens går att montera på en modern Pentax. Det räcker loksom inte med att det står samma namn på objektiven som på kameran.

Lite av poängen med min tråd att få svar om det går,
Finns det "omkopplare" till objektiv, de jag har har inte bajonett koppling (heter det så?) utan skruvas på.

Lite av poängen med min tråd att få svar om det går,
Finns det "omkopplare" till objektiv, de jag har har inte bajonett koppling (heter det så?) utan skruvas på.

Det går utmärkt att montera alla k-fattade Pentax- och exempelvis Chinonobjektiv på digitala Pentax slr-kameror. Även M42-gängade objektiv med adapter. Manuell fokusering på manualla objektiv givetvis och nedbländad mätning på objektiv som inte har A-läge på bländarringen. K100-serien och K200 har inga problem med denna mätning med arbetsbländare, men K10 och K20 mäter betydligt sämre och det kan behövas provexponeringar och kompensation och blir lite krångligare. Men alla Pentaxhus, inkl äldre Ist-serien kan användas med äldre optik inkl "pirat-fabrikaten". Själv använder jag tyska sexti- och sjuttiotalsobjektiv av Novoflexfabrikat på ett K100-hus.

Mvh
Uffe

Det räcker faktiskt att det står samma namn på kameran och objektivet.

Enda tills Pentax släpper en FF kommer alla tidigare objektiv gå att sätta på ett modernt hus. Samtliga objektiv som det står Pentax på från 1975 framåt går att montera direkt på kameran, och går att använda. Om man har adaptern från M42->K fattning så kan du sätta alla de äldre Pentaxobjektiven (Takumarobjektiv) på kameran också, och de fungerar.

Adaptern finns att köpa ny från flera olika tillverkare men jag har hört att det finns problem med vissa av dessa (fel tjocklek så man inte kan fokusera till oändligt), så om du tänkte skaffa en M42/K adapter läs på lite först.

Om man har adaptern från M42->K fattning så kan du sätta alla de äldre Pentaxobjektiven (Takumarobjektiv) på kameran också, och de fungerar.

.
Har rotat fram och kollat två av dem nu, är Takumaro, ett
4/200 och ett 3.5/28. Det står auto på bländar ringen och så står det "Super multi coated".
Skulle dessa funka ihop med Pentax K200D tex

Adaptern finns att köpa ny från flera olika tillverkare men jag har hört att det finns problem med vissa av dessa (fel tjocklek så man inte kan fokusera till oändligt), så om du tänkte skaffa en M42/K adapter läs på lite först.

Var kan man hitta en sådan och läsa på?

Har rotat fram och kollat två av dem nu, är Takumaro, ett
4/200 och ett 3.5/28. Det står auto på bländar ringen och så står det "Super multi coated".
Skulle dessa funka ihop med Pentax K200D tex

Ja det funkar bra med K200. Men du måste ha en adapter som skruvas på gängfattningen på Takumar-optiken. Helst en orginal för att få optiken att fokusera på oändligt. Nar man lossat optik med sådan adapter från kamerahuset blir adaptern kvar i husets bajonettfattning, men lossas lätt separat. Andra adaprar följer med optiken ut, men den krage som då sitter på adaptern förhindrar oändlig fokusering. För din 200;a begränsas aktionsradien till ca 150 meter skulle jag tro med erfarenhet från en 300:a.
Takumaroptiken är bra, så det är klart att du ska använda dem.

Uffe

Hittade en tråd om detta på pentaxforums.com:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/42432-best-m42-adapter.html

För övrigt hittar du troligtvis svar på allt du kan undra om Pentax på det forumet.

Där finns info om hur man känner igen en pentax original adapter, vilket jag skulle rekommendera att du skaffar för att vara på säkra sidan. Går troligtvis att få tag på en ny originaladapter från Pentax i Sverige också men jag är inte säker. Annars finns dessa ibland på Tradera begagnade.

http://www.secondhandphoto.se/ Säljer också Pentax originaladapter har jag märkt. Bra pris verkar det vara dessutom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar