Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till Pentax K20D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått några gamla objektiv till min Pentax K20D,
men när jag sätter fast dom blinkar F-- i displayen och det fungerar inte att ta kort.
Går det att åtgärda på något sätt?
Tacksam för svar!

/Emilia
 
In i specialinställningarna och aktivera "användning av bländarring" till tillåten. Sen kör du manuellt på programratten och får rätt exponering genom att trycka ner den gröna knappen, lycka till!
 
Hej, det är troligen gamla manuella objektiv så du får ställa kameran i mauellt läge, det står en del om detta i manualen för kameran

mvh
Kjell
 
Har också en del gamla objektiv till min K200D och det fungerar fint.

Det är som "ogge" skriver att man måste ändra där innan man kan fota. Sedan är det bara att trycka på den gröna knappen och se till att fokusera tills man får symbolen för att det är i fokus och sedan knäppa en bild. Även om man väljer en bländare och trycker ner den gröna knappen och får en slutartid kan bilden bli lite mörk. Speciellt i vid molnigt väder. kör då en lite längre slutartid så blir det bättre.
De äldre objektiven är väldigt bra byggda och ger mycket bra bilder.

Lycka till!
///Anders S
 
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att:
Med äldre M42 optik via K-bajonett-adapter i AV-läge fungerar ljusmätningen lite bättre eftersom man bländar ner redan i förväg, och kameran ljusmäter väl kontinuerligt.
Lite tråkigt att M-optik, alltså den med K-bajonett utan A-läge på bländarringen inte fungerar helt perfekt på K20, jag har en del sådana gluggar och det känns som att exponeringen är inkonsekvent fel beroende på inställd bländare, dvs ibland över och ibland underexponering.
Hur som helst, det är skoj att slänga på nån gammal rysk ovanlig optik på kameran ibland, och inte sällan så funderar man varför man betalar så mycket för ny dyr optik när det går att få bra bilder med gamla prylar.
/Mvh Tobias
 
Hej hej!

Känns som knappt ingen vet hur man fotar med Pentax SMC-M-objektiv med Pentax digitala systemkameror.... Jag frågade både Scandinavian Photo och Focus Trading, men de sa att det "bara är att fota i AV-läget och ställa in "Tillåt bländarring" i specialinställningarna". Men det blir ju hela tiden största bländare då - i alla fall med mina objektiv. Så jag tog mig en egen lusläsning av sid 230 i instruktionsboken till min K200D. (Vet inte om det samma gäller alla Pentax-modeller tyvärr, men kanske är följande till hjälp:

Begränsningen i AV-läget (tidsautomatik) för mina manuella objektiv, så som det beskrivs längst till höger i tabellen på sid 230 i instruktionsboken är nämligen som följer: Det står så här "Bländarringen förblir öppen oavsett bländarringens position. Slutartiden ändras i förhållande till den öppna bländaren...." osv... Var förblindad för denna formulering tidigare, eftersom jag hört av Scandinavian Photo och av Focus Trading, just detta att jag kan använda mina gamla objektiv. Men endast då på full bländare (vilket ju inte är så kul på tex mitt 50mm 1,4). Så har jag fattat att det är - objektivet bländar ner, men för sent, tror jag

Men manuella läget har jag nu förstått, när jag nu lusläste sidan 230 som sagt. Det verkar funka som så (som man ser längst ner i tabellen på sid 230) att man får ställa in tiden på kameran och bländaren på objektivet och så får man göra en optisk skärpedjupskontroll genom att ha just optisk skärpedjupskontroll inställd i menyerna och dra "on-off"-knappen till höger till det läge som, med annan inställning, har funktionen av ett digitalt testkort som inte sparas på minneskortet... Då mäts exponeringen (precis som det står i rutan "begränsingar" på sidan 230). Och sen får man då justera exponeringen med ändring av tid på kameran eller bländare på objektivet, alt. ändra ISO.

Mkt komplicerat, men det verkar ju funka. Men det är ju en bökig fotograferingsprocess! Men så långt jag kan räkna ut är det så man måste göra... (Någon däremot?...) Är annars väldigt nöjd med min kamera!

M.v.h. Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.