Annons

Gamla objektiv till Canon 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag gar for tillfallet och funderar pa om jag ska kopa en Canon 350D men jag har inte riktigt fattat om jag fortfarande skulle kunna anvanda min gamla objektiv fran EOS30'an. Det hade ju varit praktiskt och jag har ju dessutom hoert att paketobjektiven till 350D inte ar sa bra.

Nagon namnde att man maste lamna in och konvertera de analoga objektiven. Stammer detta eller kan man lungt klamma pa dem pa den nya kameran?

Tack for er hjalp!
christina

Alla sk EF objektiv, i praktiken dom med autofokus fungerar. Så dom objektiv du har till din EOS30 ska även passa till 350d, utan konvertering.

Har du däremot gamla manuella objektiv sk FD, då funkar dom inte utan anpassningar.

Christina, precis som Håkan skriver fungerar alla Canons EF och EF-S utmärkt till EOS 350D.
Inga konverteringar eller liknande behövs, bara montera och köra på!

Mvh / Peter

En lite grej dock. Om dina gamla objektiv är av såkallade piratmärken (Sigma osv) kan du få problem. Inte alla fungerar till dom nya kameramodeller. Vissa kan uppdateras dock.

Tack for era svar!
Jag har tva Canon EF objektiv 28-90mm f/4.0-5.6 USM och 75-300mm f/4-5.6III sa de borde funka da.

Och objektiven ger samma vidvinkel/zoom effekt? Horde att tex 28mm inte ar lika vid om jag satter den pa en digital kamera. Men det ar antagligen ocksa fel da?

Hej Christina

Eftersom sensorn i 350D (och de flesta andra digitala kameror) är mindre än småbildsformatet, så blir bilden "beskuren". För denna kamera måste du räkna med en brännviddsförlängning på 1,6 gånger. 28-90mm motsvarar c:a 45-145mm och 75-300mm blir c:a 120-480mm.

(Andra kameror kan ha andra förlängningsfaktorer)

Mvh Sven

Nej, men det är ju bara i "vidvinkel" ändan du kommer lida av det. Själv tycker jag bara det är bra eftersom jag generellt gillar mycket zoom. Du får väl helt enkelt komplettera med en vidvinkel i efterhand om du tycker att u lider av det. Alternativt kan du ju köpa med objektivet 18-55 som följer med i paketpriser så har du en vidvinkel där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar