Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)
En ganska omfattande amatörtest finns på http://www.biofos.com/cornucop/omz_e1.html som du kanske redan har läst. Dessvärre är det svårt att dra några slutsatser av de små bilderna.
Säger bara av egen erfarenhet att bilderna blir luddigare och färgerna bleka. Färgerna kan ju justeras i datorn, men skärpan kan bli svårare.

Du skall förvisso inte bry dig om vad jag säger ifall du själv är nöjd med resultatet. Som amatörfotograf skall man själv vara nöjd med resultatet och du kan säkert ta bilder med analogobjektiv som vinner bildtävlingar.
Som jag en gång förklarade för Fiolmattias, fungerar inte den automatiska nedbländningen av objektiv med adaptern. Detta innebär att i de fall du vill blända ner objektiv, måste du först fokusera på full öppning och sedan blända ner manuellt. Detta tar lite tid och du kommer säkert gunga lite och bilden är inte längre i fokus.
Du kan ju lägga upp några av dina bilder här på fotosidan så kanske du kan få lite återkoppling.

Har inte läst den sidan som du länkar till innan men får försöka att göra det. har lakt upp några bilder som jag mer har lekt & testat objektivet mest så det är inget som man har lakt ner något större jobb på som synd är. http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=214914
titta gärna & ge gärna kommentare om färg & sådant.
 
Färgerna ser helt okej ut, men skärpan är inte speciellt upphetsande. Skärpeplanet ligger fel vilket säkert beror på att du får svårt att pricka fokuseringen med den lilla sökaren.
 
Färgerna ser helt okej ut, men skärpan är inte speciellt upphetsande. Skärpeplanet ligger fel vilket säkert beror på att du får svårt att pricka fokuseringen med den lilla sökaren.

Tycker bilderna ser helt ok ut. Har själv experimenterat en del med de gamla objektiven. Det som är förädiskt är att i t.ex mulet väder blir det riktigt bra resultat medan det blir rent av "dåligt" i högkontrast motiv. Plåtade landskap en solig dag. När jag sedan tittade på resultatet såg jag en tydlig grå slöja över bilderna. Det är säkert ströljus som visar sig. Med lite handpåläggning i något bildbehandlingsprogram blir det bra. Skärpan finns ju där - men det är synd att det bara funkar bra i mulet väder! //Tomas
 
Färgerna ser helt okej ut, men skärpan är inte speciellt upphetsande. Skärpeplanet ligger fel vilket säkert beror på att du får svårt att pricka fokuseringen med den lilla sökaren.

upplever att det är svårt att få skärpan i bland att det känns som det blir skarpt så får man fortsätta vri tills det blir oskarpt igen. sen får man vri till backa ca hälften så blir det skarpt på bilden men om man vrir lite för mycket så blir bilden oskarp.
 
har nu testat en del med mitt 50mm 1.8 men uplever att man kan inte få det skarpt på oendlighet & det spellar ingen roll om jag har bländare 1,8 eller 16. kan det vara så att det har fått en smäll & att det inte fokuserar rätt eller kan det vara så att det adapter ringen är förstor eller förliten så det fokuserar fel?
 
funderar på hur många millimeter dom ska vara.
försökt att kolla på orginal ringen men det står inte så mycket om den på nätet.

den som jag har är ca 12,6 mm tjock med fatningen till kameran & utan den så är den 7,3 mm.

är det någon som vet vilka mått det ska vara?
 
OM FourThirds Adapter

En adapters tjocklek bör justera för registeravståndet hos respektive kamerabajonett, dvs 46.00-38.67=7.33mm i ett idealfall (hänsyn ej taget till repektive bajonettfattnings referensplan).

Läser man manualen för Olympus adapter MF-1, ser man att dess mått på tjockleken är angiven till 7.5mm. Den uppgiften är nog ganska ungefärligt satt samt angiven utan toleranser.

Är adaptern för lång, så börjar den fungera som en mellanring, dvs. med problem att fokusera på oändligheten. Jag kan dock tänka mig att oftare gäller det omvända, dvs. att med det ortodoxa (manuella) objektivet inställt på oändligheten, så hamnar fokus bortom detsamma. Åtminstone är det min erfarenhet från den "OM FourThirds Adapter" som jag fick till min E-300, på den gamla goda tiden (2004-2005).

Källkod:
• Micro FT      ~20 mm *
• Leica M        27.95 -
• Olympus Pen F  28.95 *
• Olympus E1     38.67 *
• Konica F       40.50 
• Canon R/FL/FD  42.00 
• Minolta MD     43.50 -
• Canon EOS      44.00 -
• Sigma SA       44.00 
• Exakta/Topcon  44.70 
• K-mount        45.46 -
• M42            45.46 
• Contax/Yashica 45.50 
• Olympus OM     46.00 *
• Nikon          46.50 -
• Leica R        47.00 - 
• Topcon IC1     55.00
 
Jag kan dock tänka mig att oftare gäller det omvända, dvs. att med det ortodoxa (manuella) objektivet inställt på oändligheten, så hamnar fokus bortom detsamma.
[/code]

hängde inte riktigt med på denna biten riktigt?

är det så att olympus e-l & E-520 har samma kod i tabelen när dom är 4/3 kameror båda två eller kan avståndet skillja sig mellan dom två?
 
Kompabilitet

Hej!

Skickar en användbar länk betr. vilka bländarvärden som bör användas på OM-objektiv vilka används på digitalkameror.

http://www.olympus.se/consumer/dslr_OM_Adapter_Compatibilities.htm

Egen erfarenhet av att använda OM-objektiv till min E330 är goda - om man inte har allt för bråttom.. Det kan vara knivigt att ställa skärpan via okularet då sökarbilden på den kameran är tämligen liten. På andra E-kameror (E-3, E-30 ?) kanske man kan byta mattskiva till en med snittbild vilket skulle förenkla skärpeinställningen avsevärt. Ögonmussla ME-1 förstorar bilden något men man kan inte säga att den säkerställer knivskarpa bilder. Måste även tillägga att ögonmusslan kan vara svår att använda för glasögonbärare då den stjäl en del av sökarens kanter. Jag låter den dock alltid sitta på trots glasögon då jag anser att fördelarna överväger. Har man kamera med Live-view, och speciellt om man även kan förstora bilden x antal ggr har man möjlighet till väldigt exakt inställning. Det är dock svårt att handhålla kameran med långt tele och förstorad skärmbild, det blir skakigt värre och ligger solen på skärmen blir det näst intill omöjligt. Är dock kameran på stativ kan man ställa skärpan väldigt exakt. Kom dock ihåg att använda full öppning på objektivet och blända ner till önskad bländare efter det att skärpan är inställd.

Som länken ovan antyder så bör de flesta objektiv bländas ner en del för att den kromatiska aberrationen inte skall göra sig allt för påmind. Mitt 135;a bör t.ex bländas ner till 5,6 - 8 för att det skall vara användbart. Jag har annars använt 300 4,5 (finns av någon anledning inte med på listan) och 180 2,8 med mycket bra resultat, men även dessa bör bländas ner ett par steg.

Jo, en sak till! Det är klart roligare att fotografera manuellt, det är nästan så att det alltid sitter ett OM-objektiv på kameran vid promenaden/utflykten . Att man behöver skärpa (!) till sig lite mer än med en af-glugg gör ju fotograferandet klart mer intressant. Att sedan försöka minska den större felprocenten är ju en utmaning i sig.
//Leif
 
Har man kamera med Live-view, och speciellt om man även kan förstora bilden x antal ggr har man möjlighet till väldigt exakt inställning
Tack för tipset med denna funktion viste inte om att den fanns att zomma så på Live-view men jag har knapt använt det alls på min kamera har jobbat mer med sökaren. men det är nog något som man ska lära sig upskata mer & använda sig av Live-view. Ska ta fram instruktions boken nu & se om man kan ändra X lite en bara 7x & 10x hade varit bra om det går att få lite olika.
Stort tack för tipset om denna funktion i Live-view.
Ska leka lite med den en stund oxå så man får testa på den lite. hitta att man kan får tredjedels linger i den som jag saknar i sökarenögat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.