Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv om Sony lanserar en fullformats spegelfri

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Går en massa rykten om att Sony skall lansera två spegelfria fullformatskameror inom ett halvår. Hmmm, ifall det är fallet borde alla gamla manuella objektiv med kvalitet öka så ändå in i baljan, kul. De är ju kul som det är med Nex-kamerorna, men tänk, alla gamla topp från Konica, Canon och Minolta kommer få ett helt nytt liv, utan cropfaktorn...hoppas........hoppas........hoppas.....

Det hade ju suttit fint att kunna smälla på mitt Takumar 50/1,4 eller 200/3,5 på en FF med "focus peaking". Man kan ju även hoppas på en ännu bättre EVF.

Går en massa rykten om att Sony skall lansera två spegelfria fullformatskameror inom ett halvår. Hmmm, ifall det är fallet borde alla gamla manuella objektiv med kvalitet öka så ändå in i baljan, kul. De är ju kul som det är med Nex-kamerorna, men tänk, alla gamla topp från Konica, Canon och Minolta kommer få ett helt nytt liv, utan cropfaktorn...hoppas........hoppas........hoppas.....

Bara att börja buffra upp nu då med andra ord ;-)

Särskilt om Sony (och/eller någo annan) också ror iland den andra saken det ryntas om, nämligen att bygga in Autofokus o h stabilisering i kamerorna som funkar även med manuellt fokuserade objektiv.

Dessa gamla objektiv är oftast mycket ljusstarka och väldigt fint mekaniskt byggda. Jag har ett tjugotal mycket fina Konika Hexanon redan ;-)

Ljusstyrka o h byggkvalitet till trots så har utvecklingen gått framåt även på det optiska området, så att dagens bästa datoruträknade objektiv med modernare glassorter och ytbeläggninhar och snävare toleranser vid tillverkning med CNC-maskiner att gör att de presterar bättre och ger högre skärpa, mindre CA osv än gamla handberäknade och tillverkade o jektiv från 70-talet.

/Mats

Jo, vi vet att moderna objektiv är bättre, men inte det det handlar om, det handlar om känsla och nostalgi. Köpte precis ett Vivitar Series 1, 35-85/2.8 i nyskick på Tradera. Kan ju inte mäta sig med billigaste kitzoomen ens, men så himla kul ändå, en byggkvalitet som slår det mesta.

Som jag förstått det finns det ändå en del objektivkontruktioner från sent 70 tal till 80 tal som inte ändrats nämnvärt förän nyligen: Canon FD 24/1,4L, 35/1,4L, 85/1,2L. Vissa andra håller hög kvalitet än ffa Canon FD 300/2,8L (exakt samma som EOS första). Andra är samma: FD 50/1,4, 50/1,8.

Tycker personligen att det hänt mer på zoomsidan än på de fasta objektiven.
Skärpemässigt tycker jag nog att mitt Takumar 50/1,4 är bättre än mitt Nikon AF-S 50/1,4G. Sen har jag även ett EBC Fujinon 28/3,5 som har bättre motljusegenskaper än något av mina modernare gluggar.

Gamla objektiv

Canon FD 1,2 55mm aspherical skall vara ett av de absolut bästa som gjorts i den brännvidden, enligt Erwin Puts. Har ett själv till min NEX7. Ibland med Mitakon Lens Turbo, men det är ju synd att försämra ett sådant objektiv med sämre glas emellan.

Fanns aldrig något gammalt Canon Fd 35/1,4 som står ovan, enbart 35/2, som i sig är bland de bästa. Har alla Canons gamla FD Aspherical och de är verkligen suveräna, använder också på en Nex-7. Det är ju så att det är på zoom-fronten det hänt grejer på 40 år, inte så mycket alls vad gäller fasta brännvidder. Men väljer man med selektion så finns ändå en del fina grejer, Vivitar Series 1, Minolta MD 35/70/3.5, Canon 35-105/3.5 m fl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar