Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv -> Nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanwae

Ny medlem
Frågar åt en väns räkning.
Hon har några gamla objektiv som hon funderar på om det går att använda på en digital kamera. Jag vet att det behövs en konvertering av något slag, men finns de överhuvudtaget till dessa objektiv och var får jag tag på dem isf?

Sorry for the newbie question, men jag hittar inget bra svar på google...

Objektiven är:

Chinon auto, 135mm 1:2.8
Expert MC Auto 28mm 1:2.8
Soligor makro 70-210mm, 1:3.5

Tack på förhand!
 
Vad har objektiven suttit på för kamera?

För att kunna svara på din fråga måste man nämligen veta vilken fattning objektiven har.
 
De objektiven kan ha olika fattningar, dvs vara gjorda för olika sorters kameror. Jag gissar att de har skruvfattning (gängor, istället för en bajonett) som heter M42, och utgår från det i resten av mitt inlägg.

Det är billigt att köpa en adapter som passar t.ex Canons systemkameror, men kan vara problematiskt med t.ex Nikons kameror. Det beror på att de har olika avstånd mellan sensor och objektivfäste.

Med det sagt så måste din vän både fokusera och blända ned manuellt, oavsett kameramärke. Om det är vad som eftersträvas och kameran inte redan är inköpt skulle jag överväga en gammal Canon 5D. De går för runt 5kkr begagnat och gör gamla objektiv rättvisa med sin stora sensor.
 
Chinon Auto har Pentax PK-fattning, så detta bör fungera på moderna Pentax-kameror om man accepterar att styra allt manuellt.
 
Objektiven är:
Chinon auto, 135mm 1:2.8
Expert MC Auto 28mm 1:2.8
Soligor makro 70-210mm, 1:3.5
Tycker inte det kan vara värt att välja hus bara för att det fungerar med dessa objektiv. Bäst-före-datumet på objektiven är passerat för länge sen och det var billiga/enkla objektiv redan när de kom. Att sen köra helmanuellt på en modern kamera gör inte saken roligare.

Bättre då att välja en bra kamera utifrån behov och en kit-zoom som i paket kanske bara kostar några hundralappar. Går det sen med en adapter från Ebay för 5 dollar använda objektiven kan det vara en rolig grej men klart tveksam till att det idag går att hitta någon vettig användning för objektiven.

Chinon Auto har Pentax PK-fattning
Nej, finns även i andra fattningar. Jag har i alla fall tre Chinon Auto hemma som har M42.
 
Chinon var ett kameramärke och inte en tredjepartstillverkare av objektiv. Därför har de en specifik bajonett.
Tidigt hade kanske Chinon M42 gänga. Jag vet inte. Pentax hade garanterat det tidigare.
På början av 80-talet hade Chinon samma PK-bajonett som Pentax. Jag tror att det är det som Auto innebär.

Hur som helst. Är det gänga på objektivet så är det M42. Är det däremot en bajonett så är det PK.
 
På början av 80-talet hade Chinon samma PK-bajonett som Pentax. Jag tror att det är det som Auto innebär.
Auto betyder att det är automatisk bländare. Och då inte bländarautomatik utan att man kan ljusmäta vid full öppning men rätt bländare och sen bländar objektivet ner i samband att man tar bilden. En självklarhet idag men inte förr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.