Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Nikkorobjektiv på Canon 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Kan jag använda gamla Nikkorobjektiv med bländarförval/tidsautomatik och ställa in skärpan manuellt på mattskivan på en Canon 7D? Den här frågan har nog varit uppe tidigare men det är lite svårt att hitta klara besked. Någon har kanske provat, men det är kanske helgerån att sätta Nikonobjektiv på en Canon?

Någon har kanske provat, men det är kanske helgerån att sätta Nikonobjektiv på en Canon?

Inget helgerån. Canons vidvinkelzoomar och vidvinklar tycker jag är lite sämre än Nikons. Till vanliga Nikkor-gluggar är adaptern billig, men vill man sätta en modern G-glugg utan egen bländarring på Canon kostar adaptern lite mer eftersom man kan styra G-objektivets egen bländare via adaptern.

Då kan man även (till exempel) köra Nikons unika 14-24/2.8 AF-S G ED med full bländarstyrning på en Canon. Novoflex gör en sådan adapter, fast priset ligger på c:a 1700:-. Med den adaptern går det att köra ALLA Nikkorobjektiv.

Tänkte bara tipsa om det eftersom ämnet kom på tal.

//Lennart

Tack Lennart för ett utförligt svar Har mest gamla Nikkorobjektiv så det räcker nog med den enklare adaptern för mig. Har någon enkel G-zoom men den motiverar nog inte köp av den dyrare adaptern, men ändå bra att veta :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar