Annons

Gamla möbler i rätt färg - sätta ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael F

Aktiv medlem
Ett: Jag är amatör och vill lära mig mer. *
Två: Jag undanber mig råd som "anlita en riktig fotograf" etc. *

Tre: Nu till frågan:
Jag ska, på uppdrag, fotografera gamla möbler. Bilderna ska visa färger och detaljer så verklighetsnära som möjligt eftersom bilderna ska ge eventuella kunder ett så gott underlag som möjligt inför ev. köp av möblerna.
Omfattning i relation till ersättning kräver att jag från början träffar så rätt som möjligt vad gäller färgerna.

Är jag på rätt spår?

Har försökt mig på följande uppställning (bild nedan) med den belysning som uppdragsgivaren har att erbjuda:
- 2 x 1000w reflekterat från vitt paraply från vänster
- 1 x 1000w från höger genom "diffusor-box".

Använder Nikon D80 och 50/1.8 alt. 18-70/3.5-5.6, ingen blixt.

Provade först på P-läge, men ändrade till helt manuellt och 1/80, f 5,0 och ISO 320.
Har hittills ställt vitbalans via PRE och ett vitt papper alt. till förvalt värde på 3000-3200.

Ett gråkort 18% är beställt, vilket jag hoppas ska ge exaktare och därmed mer användbart WB-värde och även hjälpa till för att hitta rätt exponering.

Foto i dagsljus inte alltid möjligt.

Tacksam för råd och tips!

* Vilket jag sett kommenterats i liknande trådar här på FS.
 

Bilagor

  • dsc_8589.jpg
    dsc_8589.jpg
    40.2 KB · Visningar: 479
Så kan det se ut:

Här är en "färdig" bild som gått en sväng genom ett "PhotoShop-action": Resize, Auto-levels, Auto-color, SmartSharpen:
Kunden är nöjd med detta, men jag skulle vilja hitta rätt direkt, utan för mycket PS eftersom olika objekt svarar olika på automatisk behandling...
 

Bilagor

  • -smalldsc_8695.jpg
    -smalldsc_8695.jpg
    42.5 KB · Visningar: 472
Hej.