Annons

Gamla möbler i rätt färg - sätta ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael F

Aktiv medlem
Ett: Jag är amatör och vill lära mig mer. *
Två: Jag undanber mig råd som "anlita en riktig fotograf" etc. *

Tre: Nu till frågan:
Jag ska, på uppdrag, fotografera gamla möbler. Bilderna ska visa färger och detaljer så verklighetsnära som möjligt eftersom bilderna ska ge eventuella kunder ett så gott underlag som möjligt inför ev. köp av möblerna.
Omfattning i relation till ersättning kräver att jag från början träffar så rätt som möjligt vad gäller färgerna.

Är jag på rätt spår?

Har försökt mig på följande uppställning (bild nedan) med den belysning som uppdragsgivaren har att erbjuda:
- 2 x 1000w reflekterat från vitt paraply från vänster
- 1 x 1000w från höger genom "diffusor-box".

Använder Nikon D80 och 50/1.8 alt. 18-70/3.5-5.6, ingen blixt.

Provade först på P-läge, men ändrade till helt manuellt och 1/80, f 5,0 och ISO 320.
Har hittills ställt vitbalans via PRE och ett vitt papper alt. till förvalt värde på 3000-3200.

Ett gråkort 18% är beställt, vilket jag hoppas ska ge exaktare och därmed mer användbart WB-värde och även hjälpa till för att hitta rätt exponering.

Foto i dagsljus inte alltid möjligt.

Tacksam för råd och tips!

* Vilket jag sett kommenterats i liknande trådar här på FS.
 

Bilagor

  • dsc_8589.jpg
    dsc_8589.jpg
    40.2 KB · Visningar: 479
Så kan det se ut:

Här är en "färdig" bild som gått en sväng genom ett "PhotoShop-action": Resize, Auto-levels, Auto-color, SmartSharpen:
Kunden är nöjd med detta, men jag skulle vilja hitta rätt direkt, utan för mycket PS eftersom olika objekt svarar olika på automatisk behandling...
 

Bilagor

  • -smalldsc_8695.jpg
    -smalldsc_8695.jpg
    42.5 KB · Visningar: 472
Hej.
ett råd... sätt dina b-ljus mycket närmare ditt foto-objekt. möbeln kommer att få mycket mer "punch" i både färg och form. När avståndet är stort mellan ljus och objekt finns risken att objektet kommer att se lite livlöst och tråkigt ut.
prova dig fram.
/Jacob vP
 
Jag personligen skulle vilja se lite mer värme i bilden(WB). Men det är bara min åsikt, andra håller säkert inte med mig.
 
Du kan ju även införskaffa QP-card's små referenskort modell 201. Kostar någon hundring och ger dig ett antal olikfärgade rutor att justera färger mot. Eller så slår du till på en stor Gretag MacBeth colorchecker om du har råd.

http://www.qpcard.se
 
Gråkort

Martin: Jo, den är lite kall. Autonivåer i PS "ställer till det" lite.

Har just öppnat en försändelse från Cyberphoto med Nikons 18% gråkort.
Är det bara lägga det vid motivet, i aktuellt ljus, och mäta VB och exponering rakt av?

Eller ska jag fota på och sedan välja "gråpunkt" i PS utifrån gråkortet som referens på någon av bilderna?

/M
 
Bägge alternativen fungerar, smidigast är förmodligen att göra en manuell vitbalansering mot gråkortet och sedan köra på denna.

Använder du råformat är det alltid bra att ta en bild med gråkortet som du kan finjustera vitbalansen i råkonverteraren med. Detta då råkonverteraren inte alltid har samma uppfattning om vitbalansen som kameran.

Välj den metod som du själv tycker är mest bekväm.

/Daniel
 
en sak som jag reagerade lite på hade inte med möbeln att göra, utan mer bakgrund/miljö.
Främst den tvådelade bakgrunden vägg/golv.

Jag tror att du istället borde köra helvit bakgrund om de ska exponeras för en försäljning.
Så att möbeln lyfts fram så att säga. Den behöver då inte konkurrera med bakgrunden.

Annars kan man ju ställa upp det hela som en klassisk stilleben fotograferng med massa rekvisita på bordet. Ställa ihop bord och stolar i olika konstellationer. Men det är klart, då ska man nog ha hjälp av en inredningsariktekt eller så ;)

Men som sagt, lägg ljuset närmare inpå och försök fixa en enfärgad bakgrund,
 
Martin: Jag har varit inne på samma linje, men beställaren vill inte ha artificiell bakgrund. Bilderna av möblerna _ska_ ha "lagerkänsla" över sig. Tänkta köpare är butiker/återförsäljare, så det handlar inte om att presentera för "den breda allmänheten".

Jag har nu använt ett gråkort (18%) och mätt såväl vitpunkt som exponering.
Dessutom ställde jag in kameran (Nikon D80) så att ingen skärpa läggs på , färgerna är mer neutrala och kontrasten är mjukare. Det gjorde att färgerna känns betydligt mer naturliga.

Det blev också bättre med ljuset närmare och mer riktat från ett håll (bättre skuggor och mer teckning i detaljer).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.