Annons

Gamla kameror (Rada)

Produkter
(logga in för att koppla)

mjonsson

Aktiv medlem
Efter en fotointresserad morfar har jag ett antal kameror modell äldre. Har tidigare frågat på en Rollei som jag numera fotar 6x6 med.

Nu kommer det en bunt andra frågor om några andra kameror. Denna, fråga 1 är om en Rada, skapar nya diskussioner för dom andra för att kunna skilja på dem.

Först, en kamera som jag har väldigt svårt att identifiera. Det är en 6x6 kamera med bälg optik. Den enda märkning som finns på kameran är namnet "Rada", som förefaller vara modellen och så en logga med texten "Plaubel". Det finns även en leverantörsplåt med texten "Photo-Zentrale Franz Riek, Hannover Engelbosteled Damm 7". Att detta sista är leverantör/tillverkare verkar ju troligt. Men, vad mer?

Kamerahuset i sig är 110x150x45. På Framsidan, för att skydda optiken sitter "magasinet" för 6x6 rullen. Detta tas loss för att blotta optik och bälg. På baksidan av kameran, i övre vänstra hörnet finns ett slags läs/hjul som jag antar man måste manövrera för att öppna baksidan av kameran, montera rull-magasinet och komma åt avtryckare osv. Här börjar problemen - kommer nämligen inte in i kameran ;-).

Vad jag vill är ju självklart att kunna ta bilder med kameran, om den nu är tillräckligt frisk. Till att börja med så måste jag ju kunna öppna bakstycket, mycket tacksam för ledtrådar där. Sen får man ju försöka utreda filmdragning i magasinet, ev exponeringsinställningar osv.

Ber att få återkomma i kväll med bilder på kameran.

Tackar, /Mattias

Det är inte 6x9 tro?
Jag sitter och letar info på nätet och de enda
Rada/Plaubel jag hittar är 6x9.

SinusLinus skrev:
Det är inte 6x9 tro?
Jag sitter och letar info på nätet och de enda
Rada/Plaubel jag hittar är 6x9.

Du har så rätt!
Visst kan det vara det. Har själv hittat en del, men det är mycket text och lite bilder så jag vet inte om jag hittat just denna modellen.

/Mattias

Det råkar inte vara en Plaubel Makina, likt den här:

http://people.smu.edu/rmonagha/mf/plaubel.html

Här en till sida:

http://www.cosmonet.org/camera/makina_e.htm

Bilderna visar antagligen en nyare modell än den du har.

Den kameran kan använda både glasplattor/bladfilm och rullfilmskassetter.

Vart står Rada någonstans? Det enda jag vet om Rada är att de gjorde rullfilmskassetter, och råkar det vara på denna texten står?

Jag har faktiskt funderat på att köpa en Plaubel Makina. Fina kameror, och Anticomaren är ett mycket fint objektiv av Tessar-typ.

Aha! Det där sa ännu mer! Nej, det är ingen Makina, utan en storformatskamera, för troligen 9x12. Radan är rullfilmskassetten för 6x9.

Vad har kameran för optik?

Nej, stopp ett tag! Du har uppfattat kameran bak-och fram. :p

Den flata sidan, luckan, är ju framsidan på den hopfällda kameran. Du trycker på en knapp på kamerans sida som lossar spärren till luckan. Du kan ta tag i metallhjulet om den inte går upp av sig själv efter du tryckte på knappen. Hjulet är egentligen fokusseringsratten för kameran.

När luckan är nere och låst i position så drar du fram bälgen med optiken genom att trycka in de fjädrande låsknapparna på objektivstandaret under optiken/slutaren. Du drar sedan fram standaret på rälsen på luckan.

Men för att kunna använda kameran måste du ha en mattskivekassett som du sätter där Radan är. På mattskivan fokusserar du.

Tackar!
Nu klarnar saker och ting betydligt. Knappen du talar om sitter under handtaget, tyckte den såg ut som en nit som gått igenom så jag ägnade inte den så mycket funderingar... nåväl

http://webtoprint.framkom.se/cam/plaubel2.html

Så till hur kameran mår.
Bälgen är intakt. Det enda som är direkt trasigt är det ena tygbandet som sträcker bälgen när standaret dras ut (det hela syns på #3 på länken ovan). Jag har även lyckats hitta en trådutlösare som jag är mer eller mindre övertygad om att den är inhandlad tillsammans med kameran.

Optiken:
Voigtländer Anastigmat "Skopar"
1:4,5
F=13,5cm
Serienr: 553102 (lins) 258646 (optikhus)

Slutare mm:
COMPUR
Serienr: 516386
Bländarsteg: 4.5, 6.3, 9, 12, 18, 25
Slutare: 1/1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/50, 1/100 & 1/200

Funktioner
Hjulet till vänster om optiken (framifrån) möjliggör så att man kan använda avtryckaren och ställa slutartiderna med automatik, använda avtryckaren för att först öppna och sedan stänga slutaren och alt. 3 för att hålla slutaren öppen så länge avtryckaren är aktiverad.

Precis som du säger Patric så används hjulet som syns när kameran är stängd för dokusering. Hjulet nere, till höger om optiken används för att flytta hela optikhuset i X led längs axeln (vänster-höger) och hjulet på toppen uppe till vänster används för att justera i Y led (upp-ner).
Hjulet rakt ovanför optiken, med texten "Voigtländer" används för att ställa slutartid.
"Metallspaken" på undersidan av optikhuset används för att ställa bländare (visning av bländartalet sker på ovansidan.

På själva luckans vänstra (framifrån) sida, insidan, finns en måttskala. Denna bör ju vara för grovinställning av fokusering.
Indelad enl. följande: 1.2, 1.4, 1.7, 2, 2.5, 3.5, 5, 10, 20, oändlighet meter.

När det gäller mattskivekasett så har jag en sådan också, ja, eller i alla fall kasetten. Själva mattskivan saknas. Så, här blir det ut och leta i affärer. Kasetten är den som syns till höger om kameran på #3 på länken ovan.

/Mattias - tackar för mig och går och nannar. I morgon blir det arbete och lunchrasten lär spenderas på Sergel Foto för att leta mattskiva/mattskivekasett.

Patric - tack för infon. Den hjälpte mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar