Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla gluggar till ny DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
En amatörfråga säkert, men jag har två objektiv (standard + ett Tamron 28-200) till min anaologa AF Minolta Maxxum (Dynax) 400si som jag skulle vilja använda till den planerade D5D - passar samtliga AF gluggar till denna?

Tack så länge

M v h
Henrik

"Alla" minolta AF-gluggar passar till din planerade D5D. Det finns vissa riktigt gamla objektiv som behöver chippas,men Tamrons 28-200 är väl ett ganska nytt påfund och en gammal 28-80 eller vad det kan vara funkar.

Återkommer i den här frågan. Har hört lite olika åsikter om att använda sina gamla gluggar till DSLR. En del hävdar att de nya objektiven som följer med kameran är mycket bättre anpassade till digitalt system?

Tack så länge

De s.k. digitalanpassade objektiven är lite kompaktaktare då de gamla objektiven måste täcka en större yta, d.v.s. 24x36-formatet. Om man använder ett äldre objektiv på DSLR innebär det att sensorn bara använder en mindre yta av glaset, lite onödigt kan tyckas men ingen nackdel då den bästa delen av glasytan (mitten) används.

Att sätta en digitalanpassad glugg på en fullframe eller filmkamera är ingen höjdare då man förmodligen då får problem med vinjettering. Huruvida nya gluggar är bättre kallibrerade till DSLR i avseende på AF är en annan sak som man kanske kan fundera över, det finns dock mig veterligt inga riktiga belägg för det.

Köpte själv häromdagen en 50/1.7 från 1986 till min D7D & den fungerar klockrent! Har även en gammal 70-210 4.0 som fungerar bra...

//Larsa

En grej som skiljer nyare optik från äldre är att antireflexbehandlingen på den bakre linsen oftast är bättre på nyare optik (om det ens finns någon behandling på den gamla gluggen). Sensorn reflekterar mer ljus än film gör men för det mesta är det inte ett skäl att byta en glugg mot en exakt lika dan fast ny. Inte förrän man irriterar sig på det i sina bilder iaf ;)
Jag kör t.ex med en gammal KM 70-210/4, och det finns egentligen bara tre saker som för mig att vilja "byta upp mig".
Märkbart bättre skärpa, ljusstarkare och så snabbare AF, men det skulle få vara mycket bättre för att jag skulle köpa ett nytt 70-2xx/4-objektiv.

Tack för svaren. Har idag köpt min efterlängtade D5D. Hann med ett antal testbilder innan batteriet ropade på laddning. Ofattbart krispiga bilder i svagt ljus utan blixt måste jag säga. AS funktionen verkar funka mycket bra!

Det blev ett kit med Sigma objektiv trots allt. Påslaget var inte så mycket - En D5D+Sigma 18-50 och 512 Mb minneskort för 7.200. Har testat med mitt Tamron 28-200 och det funkar alldeles utmärkt!

Idag är en bra dag! Nu tar jag upp fotograferingen igen!

FiLM) (Toba skrev:
En grej som skiljer nyare optik från äldre är att antireflexbehandlingen på den bakre linsen oftast är bättre på nyare optik (om det ens finns någon behandling på den gamla gluggen). Sensorn reflekterar mer ljus än film gör men för det mesta är det inte ett skäl att byta en glugg mot en exakt lika dan fast ny. Inte förrän man irriterar sig på det i sina bilder iaf ;)
Jag kör t.ex med en gammal KM 70-210/4, och det finns egentligen bara tre saker som för mig att vilja "byta upp mig".
Märkbart bättre skärpa, ljusstarkare och så snabbare AF, men det skulle få vara mycket bättre för att jag skulle köpa ett nytt 70-2xx/4-objektiv.

Reflexer kan vara ett problem med äldre objektiv men man kan ju parera sånt på olika sätt om man är medveten om problemet. De äldre objektiven tycker jag annars ger två riktigt viktiga fördelar trots allt.

1. Man får väldigt mycket äldre Minolta-objektiv för pengarna bara man lyckas hitta dem. Jag köpte nyligen ett 24/2,8, ett 70-210/4 och ett 50/1,7 för totalt 3400 spänn. Det är billigare än ett enda Tamron 24-135 trots att jag köpte detta i USA (plus tull och moms)! Det fantastiska var att både 24mm och 70-210:an ändå aldrig använts utan var nya trots att de är nästan 20 är gamla! Även 50/1,7:an var i fint skick.

Jag tror Larsa har rätt när han i ett annat inlägg sa ungefär att: visst finns det mycket mer begagnat till Canon och Nikon men det är också väldigt många fler som efterfrågar. Detta gör ju att dessa grejorna ofta ligger mycket högre i pris än Minolta-grejorna (bra för säljaren (högt andrahandsvärde) och dåligt för köparen).

2. De äldre objektiven håller inte sällan en byggkvalitet som du bara kan drömma om idag i konsumtionsskiktet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar