Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

firehakon

Medlem
Jag har gamla Ilfordpapper som det står Multigrade MG1M eller MG44M, MG på. Nu undrar jag vad detta är för typ av papper. Är det gamla papperspapper, fiberpapper eller plastpapper. Nyare plastpappersförpackningar vet jag att det står RC på, men vad står MG för och är det någon mening för mig som nybörjare att använda dessa papper eller bör jag köpa nya plastpapper?
Tacksam för svar.
-Håkan

Inte helt hundra, orkar inte rota fram mina kartonger:

MG = Multigrade
Siffran = ytan
Sista bokstaven = vikten

1 är blankt har jag för mig. 25 matt. Undrar om inte 44 är det där mittemellan.

Står det inget om papperet skulle jag gissa på RC. Är det säkert att det inte står nåt?

Står det MGIV på papperet? Annars är det en äldre generation och då kan det vara ganska gammalt. Men testa det tycker jag.

FB= Fiberbas

Kolla på Scandinavian Photos hemsida där finns alla beteckningar under rubriken Fotopapper-svartvitt-Ilford.

Alternativt Ilford.com

// Johan //

Vad innebär Multigrade?
Står det RC vet man att det är plastpapper antar jag. Men på dessa kartonger står inget motsvarande. Om det skulle vara fiberpapper, vad är då motsvarande beteckning som plastpappret har RC?
-håkan

FB som Johan skrev ovan.

Multigrade innebär att papperet har två emulsionslager med känslighet för olika väglängder. Eller lite enklare uttryckt, man kan behöver bara en uppsättning papper och kan använda filter för att få det att anta olika hårdhetsgrader.

Är det väldigt gamla papper så släng dom. Det är ganska billigt med papper ändå, än att man ska stå och göra dassiga bilder med gammalt papper :)

MG står för Multigrade som sades och siffran 1 är blankt, 25 är matt Satin och 44 är matt Pearl.

Det bör stå RC för plast eller FB för Fiber om du tittar noga.

ok, tack

Jag plockade ut ett papper ur kartongen och det är ganska rosa, det skall det normalt inte vara antar jag. Beror det på att pappret är väldigt gammalt? Kommer den rosa färgen försvinna efter fixeringen eller är pappret kasst?

-håkan

Använd pappret att experimentera med eller så kan jag överta dom mot fraktkostnaden.

Jag har använt upp till 20 år gamla papper med gott resultat.
Du får helt enkelt prova att använda dem och se om du blir nöjd med resultatet.. ett tecken på att de är för gamla kan vara att lågdagrarna blir flammiga.

Ilford har använt beteckningarna K, kartong för tjockt papper, dvs double weight. P står för tunt, single weight. När plastpapperen kom fick de beteckningen M för medium weight.

Yta 44 är blank pärlyta.

Snapphaneledaren skrev:
Har du andra papper än jag :) Mina är inte blanka, det är bara 1M som har blank - "Glossy" yta.

Det är nog samma papper. Blankt eller inte kan väl diskuteras. Jag läser direkt från de gamla kartongerna.

1 glossy, blankt
24 Semi-matt, halvmatt
44 Pearl, pärllyster.

Jag tycker nog att pearl mest liknar blankt lufttorkat fiberpapper.

När plastpapperen kom, så stod det inte RC på förpackningarna, och inte FB på fiberpapperen heller, eftersom ju allt hittils varit fiber. FB och RC är senare benämningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar