Annons

Gamla fina fasta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

bumpe:88

Aktiv medlem
Har som nämnt i annan tråd införskaffat en d40...
Kitgluggen är ju inte världens mest ljusstarka/snabba sak så jag är inne på ett eller ett par gamla ojektiv.
Typ Nikkor 50 / 1,8 manuell

Tokina 28 / 2,8 manuell vidvinkel för Nikon

Tokina AF för Nikon 70 – 210 / 4 – 5,6. Filter samt lock fram / bak. Detta objektiv fungerar med gamla och nya Nikon kameror

Kostar typ 1800 för dessa 3, är det något att satsa på? Tog dessa som exempel, ska man satsa på nikkor eller är tokina, tamron och sigma vettigt?

Vet att AF inte funkar med D40 men detta är ju endå tillfällen då jag tänkt slippa blixt och köra manuellt så AF är skit samma...

MVH Hampus
 
Givet det stora utbudet av gamla Nikkor AiS och AF-objektiv som finns på t.ex. blocket och tradera skulle jag absolut satsa på "orginal". Jag kör själv en D80 och använder en hel del av mina gamla fasta brännvidder.

Väl värt och ett kul sätt att utveckla sin hobby!

Jon
 
Jag har lekt en del med ett Nikon series-e 28/2,8. Billigt redan när det var nytt och jag köpte det för ett par hundra. Jag tycker det är kul att leka med lite gamla manuella gluggar ibland. Tänk på att du inte får någon ljusmätning med så gamla objektiv så du får lära dig använda histogrammet.
 
Tänk på att det kan skilja väldigt mycket mellan olika Nikkor som har till synes samma beteckning, beroende på hur gamla de är. Man har genom åren ändrat den optiska konstruktionen hos många objektiv, och inte nödvändigtvis till det bättre ju nyare de är. Det finns två mycket bra hjälpmedel i jakten på fina gluggar:

Här kan man utefter serienummer lista ut precis vad det är för objektiv som säljes, om säljaren vill uppge numret: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Bjørn Rørsletts objektivrecensioner stämmer ofta mycket bra med hur jag uppfattat objektiv: http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html#top1

Jag har ingen erfarenhet av äldre manuella Tokina eller Sigma, men jag tror faktiskt inte att de är lika bra som Nikon. Dock är de ofta väldigt billiga, så det kan vara läge att fynda lite ändå:)
Men se upp! En del säljer objektiv under fel beteckning i syfte att ta ut mer än de är värda. Det ligger ett "50/1,8 AI-S" på blocket för 650:- till exempel, men det är ett "Series E"-objektiv, vilket är Nikons budgetserie. Också bra, men ska inte betinga lika högt pris som AI-S. Just av denna anledning är det bra att fråga efter serienummer.
Med D40 kan du även använda objektiv som är äldre än AI, då det inte finns någon sådan koppling på kameran. Observera också att du inte får någon som helst hjälp med ljusmätningen. Man får gissa och sen kika på histogrammet om det blev bra, och sen ta en ny bild där man rattat in ett nytt exponeringsvärde. 100% manuellt alltså, men klart användbart om man inte har bråttom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.