Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla förstoringsapparater

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
I samband med vinds- och källarstädning hos mina svärföräldrar hittade vi två gamla förstoringsapparater. Första tanken var att slänga dem, men det kanske kan vara vettigt att kolla om det finns något intresse av dessa och om de kan vara värda något.
1 Leitz Focomat IIa Color (med två objektiv)
1 Liesgang Raigh Mod. IV u, Nr. 4715 (förefaller vara storformat)
Blir det tippen eller ska jag lägga ut en annons?

I samband med vinds- och källarstädning hos mina svärföräldrar hittade vi två gamla förstoringsapparater. Första tanken var att slänga dem, men det kanske kan vara vettigt att kolla om det finns något intresse av dessa och om de kan vara värda något.
1 Leitz Focomat IIa Color (med två objektiv)
1 Liesgang Raigh Mod. IV u, Nr. 4715 (förefaller vara storformat)
Blir det tippen eller ska jag lägga ut en annons?

Lägg ut dom på annons, det är två högkvalitativa apparater du har.

Lägg ut dom på annons, det är två högkvalitativa apparater du har.

Tack, men:
1. jag har ingen aning om värdet. Är det 100:-, 1000:- eller....?
2. apparaterna är inte använda på många år. Jag använde Leitz-apparaten i slutet på 70-talet för att kopiera mina bröllopsbilder, därefter är jag osäker på om någon använt den. Är det acceptabelt att sälja "i befintligt skick"?

Det är väl inte så bra för förstoringsoptiken om den legat på en kallvind i decennier. Det kan slöja optiken om man har otur. Jag har själv fått byta ut ett förstoringsobjektiv p g a detta. Annars tror jag inte prylarna tagit skada. Så man får som du säger sälja i befintligt skick till någon som kommer och hämtar grejerna och som får bedöma skicket på plats, samt ge sitt bud.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar