ANNONS
Annons

Gamla färgfoton/film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kollade på ett tv-program idag på TV4 som hette "Krigets färger" och blev mycket tagen av hur snyggt det var. Jag undrar om nån kan hjälpa mig lite med tips om hur man kan få till den "looken" med hjälp av t.ex. Photoshop.

Alltså att få färgerna att likna dessa gamla färgfilmer.

Jag tror att lite lek med kanalblandaren, plus en svag desaturering skulle kunna ge önskat resultat.

Jag såg inte "Krigets färger" och jag antar att titeln var fyndig och bilderna svartvita. Gäller det däremot färgbilder så gör så här:
Leta upp en gammal inskannad blek bild på internet från tex -69 (bra år :O)
Se till att croppa bort ev vita(gula) kanter!
Invertera bilden och gå in i Curves. Tryck på Options och välj en inställning där som gör färgerna rätt igen. Gå ur options och justera ev och spara sen inställningarna som "gamla färger" i curves.

Nu öppnar du din nya bild, går in i curves och laddar in dina "gamla färger".
lägg sedan på en vinjettering, oskärpa, brus och lite oskärpa till, så ser bilden gammal ut.

Bilagor

• gammal.jpg
    gammal.jpg
    51.1 KB · Visningar: 386
Grimmer skrev:
Jag såg inte "Krigets färger" och jag antar att titeln var fyndig och bilderna svartvita. Gäller det däremot färgbilder så gör så här:
Leta upp en gammal inskannad blek bild på <snipp>

Filmerna var i färg, tagna på positiv film. De färgbilder från 30-40-talen som jag sett som varit lite blekta brukar oftast ha grön- eller magentastick. Men många är fräscha.

Här finns många färgstillbilder från kriget:

http://www.ww2incolor.com/

Problem

Jag inveterar CTRL+I och går sen in i menyn
Image > Adjustments > Curves

och sen options, men inget jag väljer där vänder färgerna rätt igen. Jag använder Photoshop CS2. Gör jag nåt fel/Hur ska jag göra?

Re: Problem

martin ståhl skrev:
Jag inveterar CTRL+I och går sen in i menyn
Image > Adjustments > Curves

och sen options, men inget jag väljer där vänder färgerna rätt igen. Jag använder Photoshop CS2. Gör jag nåt fel/Hur ska jag göra?

Sorry för att jag inte svarade förrän nu. Efter att ha läst vad jag skrev så förstår jag att du inte får till det.
Börja med att ta den gamla bilden, kroppa bort kanterna men invertera INTE. Gå in i curves/options och ställ in så att färgerna blir bra. Kom ihåg inställningarna och gå ur Curves med cancel. Nu kan du invertera bilden och gå in i curves/options igen med samma inställningar som förut. (Bilden ändras men blir inte normal.) Gå ur options och spara curves-formerna.
Dom inställningarna använder du sedan till att fixa till den nya bilden (+ vinjettering, oskärpa, brus och aningens oskärpa till.)

Än en gång sorry för felbeskrivningen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar