Annons

Gamla bilder Skriva ut själv eller beställa

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej min moster kom till mig med 4 gamla svartvita bilder två A4 och två A5 och frågade hur hon skulle kunna skriva ut dom bäst och prisvärdast.

Hon vill ha ca 8 av varje bild. Lönar det sig att scana in dom och skriva ut dom själv på en Mp600 eller blir det både billigare och bättre attt lämna in dom?
Mvh Daniel
 
Hej min moster kom till mig med 4 gamla svartvita bilder två A4 och två A5 och frågade hur hon skulle kunna skriva ut dom bäst och prisvärdast.

Hon vill ha ca 8 av varje bild. Lönar det sig att scana in dom och skriva ut dom själv på en Mp600 eller blir det både billigare och bättre attt lämna in dom?
Mvh Daniel

En kombination, skulle jag gissa. Jag skulle skannat in dom, för att kunna göra en intelligent bearbetning, och sedan skickat dom för utskrift till något labb. Har du tillgång till en skanner?

Per.
 
Ja det har jag men får inte den att funka just nu men jag håller på att leta en lösning.

Hur menar du med intelligent bearbetning. Är inte så het på bildredigering finns det något enkelt man kan göra?
 
Ja det har jag men får inte den att funka just nu men jag håller på att leta en lösning.

Hur menar du med intelligent bearbetning. Är inte så het på bildredigering finns det något enkelt man kan göra?

Jag menade bara att du som vet vad som är viktigt på bilderna lättare kan redigera dem (om så behövs) än att göra det med automatik i labbet.

Per.
 
Har du en bra utrustning så borde det bli bättre (och roligare) men antagligen inte billigare att göra jobbet själv, du har ju själv kontrollen på bilderna.

Är det en arvsmoster så kan det kanske vara värt det!

/Stefan
 
Har du en bra utrustning så borde det bli bättre (och roligare) men antagligen inte billigare att göra jobbet själv, du har ju själv kontrollen på bilderna.

Är det en arvsmoster så kan det kanske vara värt det!

/Stefan


Ha ha :) ja det är ju sant
Jag kommer att göra så att jag provar att redigera och skriva ut dom själv så får hon avgöra om hon tycker det är värt det

Tack så mycket för andra vinklar än att det bara ska vara billigt.
Det är ju inte kostnade i sig som är viktig utan resultatet

/Daniel
 
Nu har jag fått skanern att skana men nu har jag en annan fråga.
Innan jag skanar har jag några alternativ som jag kan ställa in.

Ta bort moarémönster
Oskar maskning
Vad betyder dom och ska jag använda dom och i så fall när.

Sen kan jag ställa in dpi storleken från 75 till 600 och den står på 300 som förinställning.
När hur och varför ska jag använda dom olika talen?
 
Nu har jag fått skanern att skana men nu har jag en annan fråga.
Innan jag skanar har jag några alternativ som jag kan ställa in.

Ta bort moarémönster
Oskar maskning
Vad betyder dom och ska jag använda dom och i så fall när.

Sen kan jag ställa in dpi storleken från 75 till 600 och den står på 300 som förinställning.
När hur och varför ska jag använda dom olika talen?

Du kan prova både med och utan moiremönsterborttagning, tycker jag. Oskarp mask (som det troligtvis står) bör du lägga på i ditt bildbehandlingsprogram i stället (används för att skärpa upp bilden). Beträffande DPI är det inte helt självklart vad de menar. Du kan alltid dra upp den till max (600) för säkerhets skull, men jag är inte säker på om det påverkar bildens kvalitet.

Per.
 
Tack för hjälpen det blev ett jättebra resultat
Nu ska jag bara lista ut hur man går tillväga med bildbehandlingsprogramen och sen lyckas skriva ut den med rätt nyans.

För det verkar ju vara en hel vetenskap att få samma bild på utskrivet foto som det är på skärmen. För jag testade att skriva ut ett efter jag hade pillat lite med bilden och den ser nästan ut som sepia mycket rödaktigare än på min skärm.
Men är det verkligen så att man måste ha ett kalibreringsverktyg eller funkar det utan?

Daniel
 
Tack för hjälpen det blev ett jättebra resultat
Nu ska jag bara lista ut hur man går tillväga med bildbehandlingsprogramen och sen lyckas skriva ut den med rätt nyans.

Är det svaratvitt så är det. Säg åt ditt bildbehandlingsprogram att det monokromt, och din skrivare likaså. Blir det då inte svartvitt är skrivaren på något sätt trasig.

Per.
 
Är det inte bättre att scanna i färg? Är det ett gammalt s/v foto så har säkert åldern färgat av sig och skiftningar syns i fotot som egenligtligen är detaljer.

Dessutom blir färgdjupet högre och ska man ändå redigera så är ju det till det bättre. Som att fotografera s/v eller färg direkt ur kameran. Bättre att fota färg och fixa s/v i efterhand.

/Stefan
 
Ska testa att skana in det i färg och se hur det blir ska även kolla hur jag skrev ut bilden och se till at jag skriver ut det i monokromt
 
Nu har jag fått skanern att skana men nu har jag en annan fråga.
Innan jag skanar har jag några alternativ som jag kan ställa in.

Ta bort moarémönster
Oskar maskning
Vad betyder dom och ska jag använda dom och i så fall när.

Sen kan jag ställa in dpi storleken från 75 till 600 och den står på 300 som förinställning.
När hur och varför ska jag använda dom olika talen?

Skanna i RGB, gärna 16 bitar om möjligheten finns, i högsta upplösning med inställningarna för moaré och skärpa (oskarp mask) avstängda för att sedan själv göra konverteringen till gråskala i ditt bildbehandlingsprogram. Skanna även hellre för mjukt än för hårt. Kontrast går alltid att lägga till efteråt men detaljer som försvunnit i skuggpartierna kommer du inte kunna rädda i efterbehandlingen.

Öppna filerna i ditt bildbehandlingsprogram, korrigera kontrast (och eventuellt färger om det är färgfoton), konvertera till gråskala (självklart inte om det är färgfoton), storleksanpassa för utskrift, skärp för utskrivt, konvertera till 8-bitar, skriv ut med en lämplig profil.

//D
 
Tack för ett härligt utförande inlägg ska gå efter hur du har skrivit och se hur det blir
Detta sista du skrev hängde jag inte riktigt med på "konvertera till 8-bitar, skriv ut med en lämplig profil"
Hur menar du här?
 
Tack för ett härligt utförande inlägg ska gå efter hur du har skrivit och se hur det blir
Detta sista du skrev hängde jag inte riktigt med på "konvertera till 8-bitar, skriv ut med en lämplig profil"
Hur menar du här?

Det jag menar är att eftersom bilden ligger i 16 bitar så är den onödigt stor för att arkivera eller skicka till en nätverkskrivare etc, därför kan man konvertera den till 8 bitar så halveras filsorleken. Bild/Image > Läge/Mode > 8 bitar.

Vid utskrift ser du till att välja en lämplig skrivarprofil. Alltså en profil som stämmer överens med vilken skrivare och vilket papper du använder, och om det är en svart-vit bild så är det en fördel med gråskaleprofil då de oftast är neutralare (om det nu inte är en svart-vit bild med färgton... då får det bli färgprofil ändå)

//D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.