Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamal blixt till 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
hej!

var och letade lite i förrådet och hittade pappas gamla blixt, Nissin 4000 GW, kan jag använda den till min Canon 20d?
Och i så fall, hur ska jag ställa in inställningarna på kameran?

/ Emma

ps. hoppas jag valde rätt forum till frågan, alltid lika svårt...ds.
 
Hej Emma.

Jag äger varken en 20D (än) eller en Nissin men jag svarar endå...

20D tar bara E-ttl (tror jag det heter), det är bara Canons senaste blixtar som slutar på EX som fungerar med den.

Så du får köra din Nissinblixt antingen manuellt eller om den har ett "A" läge där blixten iaf är halvautomatisk.
 
tack för svaret Tobias. Nu ska jag tvinga upp pappa tidigt imorgon bitti och be om en blixtlektion. Skönt att höra att jag iaf inte (?) kan ta sönder kameran om jag testar blixten, det enda som kan förstöras är mina bilder ;)

/ Emma
 
Fortsätter på nytt inlägg...

1. Kan du köra blixten på "A" väljer du bara samma bländare och iso på blixten som på kameran och sen fotograferar du.

2. Är blixten bara helt manuell får du köra lite matte.

Du behöver veta blixtens ledtal (tex 40), sen får du räkna...

40 i ledtal delat på bländaren du vill använda (x)= avståndet i meter(y)

Tex 40/f5.6= ca 7m ska det du vill plåta stå på.

Vet du avståndet vänder du på det. Avståndet är (tex) 4m. 40/4=10 (dvs bländaren mellan 8 och 11 ungefär.)

Mycket blir det :)

Kameran körs enklast på manuellt läge.

Mvh

Robias
 
T-Max 400 skrev:
Mats, om det är en vanlig blixtsko eller pc-synk, varför i hela världen skulle kameran gå sönder??
Jag har läst många inlägg här om detta, men kan inte förklar detta i detalj, men du kan ske kan rätta mig och förklara varför den INTE kan gå sönder om synkspänningen är alldeles för hög i den gamla blixten. ;) Canon rekomenderar ibland upp till 6 volt och i vissa blixtar är det hundratals volt.
Men jag vill bara varna lite så här i förhand.
Lycka till ändå och hoppas den går att använda hjälpligt. :)
Kolla denna tex. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=27219&highlight=synksp%E4nning

och
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29541&highlight=synksp%E4nning
 
Senast ändrad:
Jag har en Nissin 350T från 70-talet, den har en spänning på 225 volt och riskerar att bränna blixtkretsen i en kamera som inte har skydd för detta. Canon rekommendera endast 6V normalt. Dock står det i manualen till 20D att den klarar upp till 250V på PC-Synckontakten, men jag tror alltså inte detta gäller blixtskon.

Så blixten används alltså på egen risk. Den nissin jag har har två automatlägen och en skjutbar skala på baksidan. Det är bara att kolla avståndet och läsa av bländaren, sen om det är så på en 4000 vet jag inte.
 
ojsan vad med svar. Nejdå, ni behöver inte oroa er för överslag =) enda anledningen är att jag varit bortrest, ute på landet med ett knappt fungerande internetmodem med uppringning...
Har precis kommit hem och läst igenom svaren och det verkar som om ni är lite delade skdligt, eller inte skadligt för kameran. Får fundera lite till, kanske gå till en fotoaffär med blixt och kamera?!

/ Emma -fortfarande lite fundersam men mycket glad över alla hjälpsamma svar =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.