Annons

galleriprogram för Mac (OS X.6.1)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sweet Pete

Avslutat medlemskap
I en annan tråd har jag redogjort för mina problem att få galleriprogrammet i Elements 8 att fungera. En del tecken representeras fel, vilket gör programmet totalt odugligt. Adobe får jag ingen hjälp från och tydligen finns ingen här som kan. En tusenlapp bortkastad.

Så jag ser mig om efter ett lättanvänt alternativ, ungefär som Elements 2 var (utom att ftp är smidigare i version 8). Det ska vara kompatibelt med
Snow Leopard och det ska inte vara strul med tecken. Finns något sådant till rimligt pris?
 
Lightroom?

Tycker att du ska dra ner testversionen av lightroom 2.5.
I alla fall om det är för att få ordning på dina bilder, och du vill kunna lägga metadata i dina bilder.
Funkar även utmärkt för det allra mesta av redigeringsarbetet.
Är det enbart metadata du behöver arbeta med så är Photo Mechanics ett hett tips.
Även detta finns som demoversion.
Själv använder jag Photo Mechanic för metadata, och LR för resten.

Lightroom 2.5 och Senaste versionen av Photo Mechanichs fungerar båda två utmärkt under Snow Leopard.
 
innan jag köper grisen

Vad PSE 8 ger mig idag är antingen denna gallerityp:
http://www.huthyfs.com/newaxes/tryfuzz/
där bildtexten hamnar precis ovanför det tekniska, vilket är störande.
Ser en betraktare texten?

Eller ett htmlgalleri, som detta, med vanställda å,ä,ö etc.,
t ex √© för é (bild 2,3,4)

http://www.huthyfs.com/newaxes/instruments/content/

Det kan handla om lösbara problem, men Adobe låtsas inte förstå problemen.

Jag vill ha större valmöjligheter, framförallt vill jag kunna välja typsnitt och jag vill ha text och data noggrant åtskilda.

Om jag laddar ned från Photo Mechanic, vad får jag då? En testversion? Vad kommer paketet att kosta till sist? Och hur köper jag då?

Att betala för ännu en Adobe-produkt, därtill tre gånger dyrare än det jag nyss köpte, är givetvis uteslutet. Bemötandet jag fått är oacceptabelt.
 
Senast ändrad:
Tycker att du ska dra ner testversionen av lightroom 2.5.
I alla fall om det är för att få ordning på dina bilder, och du vill kunna lägga metadata i dina bilder.
Funkar även utmärkt för det allra mesta av redigeringsarbetet.
Är det enbart metadata du behöver arbeta med så är Photo Mechanics ett hett tips.
Även detta finns som demoversion.
Själv använder jag Photo Mechanic för metadata, och LR för resten.

Lightroom 2.5 och Senaste versionen av Photo Mechanichs fungerar båda två utmärkt under Snow Leopard.


Nå, nu har jag iaf laddat hem testversionen av PM och galleriprogrammet är alldeles utmärkt med många inställningsmöjligheter. Nästan all varianter klarar konstiga tecken, utom en som bl a inte fixar ä.

Däremot har jag inte alls kommit underfund med redigeringsmöjligheterna, men detgår ju att ställa in Preferences så att bilderna redigeras i PSE8 eller ett Canon-program jag har, PhotoStudio. Det blir nog köp om jag inte hittar ngt ännu hanterligare.

Tack för tipset.
 
det hänger på ftp

Jag har nu ägnat hela dagen åt att försöka komma underfund med hur ftp fungerar i Photo Mechanic och misslyckats. Alla mina gissningar är fel -
varför nu manualanvändning alltid ska bygga på gissningar.

Manualen börjar med att man ska trigga FTP Photos As för ett antal valda bilder. Men ett galleri är mer än en serie bilder; det är ett filträd i tre nivåer. Jag hittar ingen förklaring till hur man ftp:ar ett helt galleri
på en gång!

JAg ska inte trötta ut med att redogöra för det minst misslyckade försöket,
som var krångligare än terminal-ftp. Jag vill bara veta om det överhuvudtaget är möjligt att ftp:a ett helt galleri med en enda knapptryckning
(som man kan i det för övrigt värdelösa Adobe Bridge)

- annars är även detta ett odugligt program.
 
FTP-förslag

Har presonligen aldrig användt PM för att bygga galerier.
Utan enbar LR och SlideShow PRO (pluginversonen för LR).

Därför så har jag dålig koll på just din fråga.
(Vet dock av erfarenhet att PM är alldeles utmärkt för att ladda upp bilder som sådant).
Men jag kan tipsa om ett utmärkt "gratis" (eller rättare sagt donationware, där det är helt frivilligt att donera) till OS X.
CyberDuck.

http://cyberduck.ch/

Lite tips om hur du arbetar med PM i övrigt kan du hitta på min blogg.
http://photo-it.net/fotoblogg/?cat=15

Sedan, när det gäller att redigare bilder i LR, så är det ett helt annat arbetsflöde än i PS /PSE.
Lite ovant i början (var det för mig).
Men när man lärt sig, så är det helt suveränt att arbeta med.
Lite mer om detta hittar du här:

http://www.photoshopuser.com/lightroom2/

Hoppas detta hjälper dig.
/D.
 
Tack. Ska titta noga.

cyberduck är precis som jag vill att ett macprogram ska vara.

Kan ju varna andra för ClassicFTP som
dels är väldigt segt och gärna hakar upp sig, dels,
när jag prövade, rätade ut filträdet så att strukturen blev helt fel. Om det fanns ngt sätt att göra rätt vet jag inte ty när jag försökte använda Help fick jag felmeddelande. I efterhand känns det rätt logiskt!
 
varför blir filerna större?

Nu när jag är i testtagen passade jag på att göra om ett par gamla bildserier i Photo Mechanic. Serien jag testade på sist har bilder
(scannade från dia) i storleksordningen
100 kB. När jag kört bilderna genom galleriprogrammet, med inställning på lägsta kvalitet, växer de till 250-300 kB !!! Det är ju besvärande, när man ahr begränsat utrymme på en site. Jag har också märkt att bilderna i mina båda senaste gallerier, med helt färska digitala bilder, blir sörre än jag är van, utan påtagligt god kvalitet. När jag kör samma bilder genom macens eget galleriprogram (som tyvärr är rätt fult) blir de betydligt mindre, utan kvalitetsförlust. Vad kan det bero på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.