Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gaffling nikon d7200

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Köpte Nikon d7200 för litet tag sen. Har inte testat så mycket än, men läser i manualen lite om gaffling. Så om vi säger att jag vill ta en bild med -1, 0 +1 och vill att det ska ta bilden direkt måste jag ställa in så att jag använder seriebildstagning? annars måste jag trycke avtryckaren 3 gånger ( om jag väljer 3 bilder) säkert en jättedum fråga, men tycker det är lite otydligt i manualen.

Köpte Nikon d7200 för litet tag sen. Har inte testat så mycket än, men läser i manualen lite om gaffling. Så om vi säger att jag vill ta en bild med -1, 0 +1 och vill att det ska ta bilden direkt måste jag ställa in så att jag använder seriebildstagning? annars måste jag trycke avtryckaren 3 gånger ( om jag väljer 3 bilder) säkert en jättedum fråga, men tycker det är lite otydligt i manualen.

Jepp. Tryck av alla tre eller hur många du valt i en följd med serietagning. Tar du bara en bild och du glömt att du har gaffling på blir följande bilder troligen felexponerade.
Personligen använder jag sällan gaffling eftersom man får en massa likadana bilder som man måste bestämma sig för vilka man ska slänga, vilket är tidskrävande. Sparar man bilderna som RAW går ju ett eller ett par stegs felexponering ofta att rädda i efterbehandlingen med ganska liten kvalitetsförlust.
"Viktiga" bilder på statiska motiv kan jag gaffla för att vara på den säkra sidan men är det ett rörligt motiv kanske den bästa bilden råkar vara den sämst exponerade i gafflingsserien.
Det finns säkert andra sätt att se på hur man använder gaffling men det här var mitt sätt. :)

Har inte provat det än. Men tänkte mer att om man fotar t ex landskap, där himlen är väldigt ljus och sen lite mörkare partier, så att man lägger ihop bilderna.

Jag använder "gaffling" ofta. Ställer då 3 exp, normal, +2, -2. Omfånget med RAW blir så stort att ytterligare exponeringar sällan behövs.
Sätter kamerans exp på Hi, då tar den de tre exponeringarna med så kort intervall att det oftast går att sedan lägga ihop i LR HDR även utan stativ. Kryssa i både auto line och skuggborttagning. (PS går att "batcha" trl+H, på tre delexponeringar i taget så datorn jobbar med fler åt gången, men det tar mycket datorkraft)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar