Annons

G6 och 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Men är det inte så att den bara visar en väldigt liten bild (typ thumbnail) när man fotat i RAW, DVS den utnyttjar inte hela displayytan, då jämfört med jpg.
Nejdå, man ser hela bilden, precis som med jpeg.

Omar skrev:
Då jag kollade så verkade den inte så intressant för mig som bara fotar i RAW, kanske finns en nya modell?
Jag har den första varianten som kom.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Nejdå, man ser hela bilden, precis som med jpeg.


Jag har den första varianten som kom.

Jag har testat Flashtraxen med Canon EOS 1Ds och då har jag för mig att det bara visades en liten bild, men det kan vara att man inte kunde förstora bilden, någon begränsning var det i alla fall. Jag skall fråga min kompis med 1ds kameran. Har inte 10D en liten jpg THM till RAW bilden för det är nog den som visas. Jag tänkte på Fröderberg som använder Mark2. När jag använde 300D så var det med en jpg bild när jag fotad i RAW format, men med Mark2 så måste den skapas i datorn.

Saxat från en test

"For example with Nikon NEFS or RAWS from a Canon 10D / 300D all the functionality is there, whilst from the EOS 1D and 1Ds only the image is displayed (no zooming or panning). I should point out that this is not the fault of FlashTrax but the quirks of RAW formats available today"

Sedan har jag för mig att det tar lång tid att få fram bilderna på displayen om man använder bara RAW-format (utan jpeg) från tex canon 1Ds.

Hela testen här http://www.warehouseexpress.com/index.cfm?arouse/flashtrax.html
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Nej, jag kan zooma in precis lika mycket som med Jpeg...det är hela bilden man ser.

Jo jag menade så, eftersom du har en 10D med inbäddad jpg när du använder RAW(Som jag har förstått) så kan du zooma in precis som när du fotar enbart med jpg, det blir ju ändå jpg i båda fallen. Men tydligen så kan man inte zooma in om man tex fotar med enbart RAW från en tex EOS 1Ds.

"whilst from the EOS 1D and 1Ds only the image is displayed (no zooming or panning)"

Men det kanske funkar med nya drivrutiner till Flashtraxen. Jag såg att Flashtraxen nu hade stöd för Mark2 RAW bilder, möjligtvis kan man zooma där?

MVH

Omar
 
Skickade en fråga angående Flashtraxen till en fotograf som jag känner och som har Canon 1DS och Canon Mark2.

Han skriver följande:

"Man ser INTE hela RAW-bilden från 1Ds. Bara en liten tumnagel i mitten, stor som en småbildsruta. Man måste plåta jpg/raw samtidigt för att få något att titta på. Men det är inte heller bra. Om jag sitter på kvällen och kollar och vill radera en bild kan det lätt bli fel raw jag slänger om bilderna liknar varandra och jag inte antecknat numret. Hur det är med nya drivrutinen ska jag kolla. Har laddat hem den, men inte använt den. Tveksamt dock, det skulle i så fall ha nämnts om nya drivrutinen klarade raw.

För övrigt trivs jag inte riktigt med min FlashTYrax."
 
Låter som minsta bärbara powerbooken är svaret på mina behov när jag redan har så mycket minneskort.

Och med datorn kan man ju också skriva bildtexter, fixa bilder, lyssna på musik eller se en film... :)
 
FlashTraxen klarar av att visa film och spela upp MP3 musik oxå...jag är jä****t nöjd med den...enda bristen är batteritiden.
 
froderberg skrev:
Låter som minsta bärbara powerbooken är svaret på mina behov när jag redan har så mycket minneskort.

Och med datorn kan man ju också skriva bildtexter, fixa bilder, lyssna på musik eller se en film... :)

Skitbra dator med halvtaskig skärm.. 15" pbooken har sååå mycket bättre skärm. Men å andra sidan är den mycket större...
 
j3n5 skrev:
Skitbra dator med halvtaskig skärm.. 15" pbooken har sååå mycket bättre skärm. Men å andra sidan är den mycket större...

Om det är mac ni talar om så akta er för 15".
Jag jobbar med den dagligen och är redan inne på min 2:a. Fler av mina kollegor har också haft strul med den i början. Framför allt skärmen som bara går ner och blir "svart"!! Mitt råd är att vänta tills nästa kommer, vilket troligtvis är snart. Förhoppningsvis en powerbook G5...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.