Annons

G5 vs G9

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hittade den här länken med tiff och raw-filer (DNG) från G9. Filerna är på 80, 100 och 200 ISO.

http://www.jlipkin.com/G9/

Lightroom 1.2 och Camera Raw 4.2 kan konvertera raw-filerna. ISO200-bilden med brusreducering i ACR, luma=60 och croma=25 ser rätt hyfsad ut.
 
Jag fick min G9 idag och hade bara tid att känna på den cirka 30 - 40 minuter under eftermiddagen. Kameran känns verkligen robust och har rätt tyngd i sig. LCD-skärmen levererar överrraskande bra bild även om min irriterande nog hade en död pixel. Reglagen sitter där de ska och inställningsmöjligheterna är bra. ISO reglaget tycker jag är överflödigt. Blixten verkar inte ge röda ögon men jag har bara tagit tre blixtporträtt och de blev bra allihop.
Fotonakvaliten är mycket bra. Kvaliten är klart över min förhoppning. Jämför jag med min 5D med 24-70/2,8L så är där ju klart en skillnad i kvaliten men inte alls så stor som jag förväntat mig. Att fotografera i dåligt ljus verkar också fungera bra. Jag är inte alls tekniskt intresserad så någon med det intresset får helt enkelt testa kameran ur det perspektivet. Ur mitt användarperspektiv är jag helt nöjd med kameran. Jag köpte 4gb minneskort till men pg.a. postens strul (idag igen) så får jag inte minnet förrän imorgon. De 32MB som medföljde känns som ett skämt eftersom det endast klarar av att lagra 7 högupplösta bilder. Jag ska testa kameran mer ingående under morgondagen och meddela resultatet här.
 
Tomas Karlsson skrev:
Blixten verkar inte ge röda ögon men jag har bara tagit tre blixtporträtt och de blev bra allihop.

Låter bra! Jag vet vad röda ögon beror på, men jag har fått uppfattningen att det finns en variation mellan olika kameramodeller, när den inbyggda blixten används. Bygger detta på bilder som vänner tagit med andra kameror och så läste jag i en test av G5:an (Steves digicam eller dprew) att detta var en av de större svagheterna med kameran.

Men naturligtvis vore det fint med en riktig blixt! Blev lite inspirerad av förslaget i ett tidigare inlägg. Det är ju en viktig poäng att blixten kan användas även på framtida kameror. Det blir nog en systemkamera så småningom. Fast då måste det väl vara en Canon om blixten ska fungera?
 
Jag tog mig en titt på de rawfiler som ligger ute, en på 80iso och en på 200iso.
Det finns inget sting i bilderna som motsvarar 12 Mpixel, luddigt redan vid bl 4. sannolikt pga diffraktion.
200iso bilden var rejält överexponerad m motsvarar därför inga 200iso, snarare ner mot 125-150iso.
Backade in värden utanför 255=det som ses som rött.
Bild 1 hela bilden
 

Bilagor

  • g9-1.jpg
    g9-1.jpg
    36.5 KB · Visningar: 155
Tittade sedan på hur signalnivån var i skuggpartierna, färgåtergivning/avsaknad av färgåtergivning och brusbild påminner om en d70bild och på 1600iso.
Inget vidare alltså.
Återkommer när jag får en kamera själv för test och för direkta jämförelser med andra kameror.
Man skall nog vara på det klara med vad denna kamera skall användas till.
 

Bilagor

  • g9-2.jpg
    g9-2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 155
Jovisst, Mikael. Det är ju en pyttesensor. Bara för att G-serien ligger i en högre prisklass än andra kompaktkameror så betyder inte det automatiskt att bildkvalitén är bättre. Samma fysiska begränsningar gäller ju.

Däremot är byggkvalitet, användbara finesser och handhavande (förhoppningsvis) bättre. Det var vad jag kom fram till efter noggrann analys (eller om det möjligen var efter noggrant självbedrägeri :) innan jag köpte min G7.

Man ska inte förvänta sig underverk, men kameran är trevlig att använda och fungerar bra med rätt förväntningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.