Annons

G5 och Coolpix 5400.

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa en ny digitalkamera. Min budget är runt 6000kr och jag har nog redan bestämt mig för antingen Canon G5 eller, Nikon 5400. Problemet är att jag inte vet vilken, för jag tycker de liknar varandra Någon som har erfarenhet av dessa kameror? Berätta gärna.

/Marcus
 
Jag hade tills nyligen en Canon G5, tycker att det överlag är en mycket bra kamera för priset.
Möjlighet till manuela inställningar finns och bilderna blir av god kvalitet.
Ser man på tillbehörssidan så funkar canons blixtar osv. + att det finns diverse convertrar att skaffa om man känner för det.
Kameran är lättanvänd och ger ett gott intryck tycker jag.
 
Skulle oxå rek. dig en G5 då den är en mycket pålitlig vän. Har haft min sen i augusti 03 och den har faktiskt aldrig gjort mig besviken. Köpte mig oxå en 10D som jag blev väldigt besviken på, den motsvarade inte alls det högt väntade kraven.

G5 har ju som sagt möjlighet till extern blixt vilket är guld värt om man gillar blixtfotografering som mig. Använder mig av en 420 EX och det funkar kanon. Ok, det inbyggda hjälpljuset i blixten funkar inte men det ska det tydligen inte göra heller vilket jag tycker är jävligt idiotiskt. På de digitala systemkamerorna funkar det dock.

Annars kan du ju tänka på att skaffa dig ett batteri till om du nu köper en G5 då det lätt blir att man fotar ihjäl sig för att det är så kul att fota med en G5. Dock så är batteritiden väldigt väldigt bra på denna kamera.

Hoppas det säger dig något iaf?

Mv. Conna
 
Varför inte kolla in Olympus 5060wz, den får ju väldigt bra testresultat och nu går den att få tag i för under 6000:-. En sån funderar jag start själv på.
 
Conna skrev:
Skulle oxå rek. dig en G5 då den är en mycket pålitlig vän. Har haft min sen i augusti 03 och den har faktiskt aldrig gjort mig besviken. Köpte mig oxå en 10D som jag blev väldigt besviken på, den motsvarade inte alls det högt väntade kraven.

Lite off topic men vad upplevde du för problem med 10D? Funderar nämligen på att investera i en sådan
/Mario
 
Pegaso_Gbg skrev:
Lite off topic men vad upplevde du för problem med 10D? Funderar nämligen på att investera i en sådan
/Mario

Jo, jag kanske ska vara lite tydligare där *S*

En stor skillnad mellan en "vanlig" digital kompaktkamera och en "dyrare" digital systemkamera är att bilderna från en t ex 10D inte alltid är så kanonbra vid första ögonblick när man tankat över dom till datorn. Det beror ju på att 10D´n är ett väldigt fint och dyrt instrument som kräver väldigt mycket av den som håller i kameran.

Man får ju jobba en del i PS för att kanske få bilden exakt som man vill ha den. Det är något som jag t ex inte upplevt med vare sig min G5 eller min Olympus 5050 som jag hade en gång i tiden. Men det är väl inget som man kan räkna som ett fel, eller jo det jag som är felet som är för lat.

Men det är något som man absolut ska i åtanke när man lägger ner så mycket pengar på en kamera. Eftersom jag tar 10ggr mer bilder nu än med min analoga så vill jag inte sitta och redigera varenda bild i datorn.

Så om man säger så här - En systemkamera oavsett om den är digital eller inte kräver mer av sin ägare och det var något som jag inte orkade med.

Dock så vill jag fortfarande ha en digital systemkamera, så om det är någon som har förslag på någon annan sådan som inte kräver lika mycket efterarbete som 10D´n så hör gärna av Er.
 
Hmm, det lutar nog mot en G5 :) Olympus har jag tittat på, den verkar också bra, men jag har haft olympus och vill prova en Canon eller Nikon.

Läste att G5 lägsta bländartal var f/2 medan Nikons lägsta var f/2,8. Sen läste jag någonstans att Canons vidvinkel bara var 35mm, medan Nikon var 28mm (tror jag). Har detta någon stor betydelse beroende på vad man gillar att fota?
 
Jag har en G3 och den är jag helnöjd med. Bra batterikapacitet, bra telekonverter finns, vidvinkelkonvertern kanske inte ger så mycket effekt. Månnngggaaa inställningsmöjligheter.
Bra att kunna köra med Canons externblixtar. G5 har tydligen lite mer brus i bilder med högre ISO-inställningar, men det har ju alla digitalkameror som har många pixlar och liten sensor. Du kan ev. lika gärna hitta en begagnad G3 och få ett likadant resultat. Jagtror det är svårt att se skillnaden mellan dem bägge. Men den är ju svart...G5:an alltså.
 
Att bilderna i en 10D upplevs sämre har ju att göra med att den inte t ex skärper upp bilderna automatiskt på det sätt som i vanliga digitalkompaktkameror. För bästa kontroll görs det ju i photoshop. Men det går att ställa in på 10D, gå in på meny-parametrar-set up . Där kan du korrigera kontrast/skärpa/färgmättnad/färgton
 
Jag har en G5:a och är mycket nöjd med den förutom på en punkt: kromatisk abberation! Den ger hiskeliga mängder sådant vid "fel" typ av motiv. Till exempel fläckar av snö som ligger kvar på mörk mark. Det hjälper inte ens att blända ner då. Trädgrenar mot ljus himmel är en annan klassiker. Kan man leva med detta är det dock en kanonkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.