Nu är det ju fel att jämföra de två objektiven tycker jag. Det ena kostar ändå dubbelt så mycket, väger mer än dubbelt så mycket, mindre brännvidd osv.
Den stora fördelen med 70-300 G är att det är förhållandevis litet och lätt och ger bra skärpa under rätt förhållande. Jag har varit med i några trådar om detta objektivet och summa summarum var att vi tyckte väldigt olika, men de flesta var nog överens om att det fungerar bra på kortare avstånd (porträtt och liknande) och sämre på längre avstånd där bland annat sigmas objektiv vad bättre.
Personligen kan jag uppleva det lite kontrastlöst på minsta bländare vid 70 mm men det ordnar upp sig på längre brännvidd. Har själv använt det på både aps-c och ff-hus. På ff fungerade det faktiskt underbart, lite sämre af på min a55:a (har ju mycket med huset att göra såklart)
Sen skall man ju vara medveten om att skärpeplanet blir väldigt kort vid 300 mm (det vet väl de flesta med jag tycker det är värt att poängtera) - minsta felfokus så blir det grynigt om det inte är bra ljusförhållande på grund av cmos-sensorns egenskaper. Om jag sätter skärpan perfekt så har jag otrolig skärpa på största bländarn, särskilt runt 200 mm - helt i klass med dyrare objektiv!
Jag var själv och fotade en fotbollsmatch för ett tag sedan och fyllde ett 8Gb-kort. Hade väl kanske 50 "keepers" som blev bra, men det berodde också på att jag testade huset lite vad gällde af-c. Tycker ändå att det är hyfsat.
Upptäckte även för ett tag sedan att det uv-filter som jag hade monterat på (har inte haft det på förut men hittade det i en låda och tryckte på det för att ha det som skydd) orsakade af-problem. Det var ändå ett hoya av den dyrare modellen, men det funkade inte alls på min a55:a (fungerar däremot bra på ett äldre hus). Jag testade flera gånger, och med filtret monterat på så fick jag betydligt sämre af-prestanda.
Nypriset på 70-300 är väl lite högt kan jag tycka, men som begagnat så är det helt klart prisvärt beroende på vad man skall använda det till. Det blir aldrig så bra som 70-200 2,8 men det trodde väl ingen heller?