Annons

Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Jag ska snart till Göteborg och fota omkring 4-5 modeller på 2 dagar. Problemet är bara att jag inte känner till Göteborg ett dyft!

Jag behöver tips på bra platser man kan fota. Jag är inge bra på inomhus fotografering, så antingen fina platser utomhus eller väldigt väl upplysta inomhusplatser.

Några enkla tips som ligger centralt?

Tja ...
... är ju inte modellfotograg inte heller vet jag vad för miljöer du söker, men jag har lite tid över så jag skriver väl ner något :eek:)

Ett stenkast från centralstationen har du operan och och dess närområde med en blandning av moderna och gamla miljöer. Där finns vatten och en liten hamn. Finns även en lite rolig gångbro med trappor och vinklar.

Kanske även den gamla delen av centralstationen kan tjäna som kullis.

På andra sidan Drottningtorget som syns från centralstationen finns Trädgårdsförening, där kan finnas lämpliga kulisser.

Ytterligare en liten bit (gångavstånd) från operan finns Gullbergskajen, där finns en fartygsförening med lite större båtar som renoveras och används som bostäder. Det brukar finnas en massa rostiga pryalar och annat som plockas av båtar under renonvering. Lite skräpigt och halvsunkigt.

Området Haga (främst Haga Nygata) är mysigt med gammal begyggelse och små butiker. Där kan du från Frigånsgatan hitta en lång trappa som leder upp till Skansen Krona, där uppe såg jag under en tegelportal i höstas en modellfotograf i aktion. På andra sidan Skansbeget från Risåsgatan finns en sunkig gång upp till sunkiga kvarlämningar efter någon bebyggelse, mycket berg, betong trappor, klotter och sånt. Kan kanske vara skuggit och dant,dock.

Carnegie kajen och Klippans naturreservat kanska kan vara något, dit kan du ta dig med båt från hamnen vid Operan kostar som spårvagnen.

Tja ...

Vad skall du fota?
Eller snarare i vilket syfte skall du fota modellerna.

Jag menar e det kläder så kan miljöerna skifta beroende på stil.
E det "bara" porträtt så kan andra platser vara av intresse osv.

Jag ska fota olika alternativa modeller. Vi har inte planerat så mycket, mer två spontana resor till stockholm och gbg nu när tåget är så billigt. Ska fota 3-5 st modeller och vi behöver bara ideer och platser där vi kan va.

... hmmm ...

... om ni går från centralen bort mot Haga och Järntorget kan nu ju följa kanalen, där finns en och annan mindre bro som kanske kan tjäna som kuliss eller rekvisita.

Järntorget och Brunnsparken med fontäner (dock inget vatten så här års) kanske kan fungera.som rekvisita. Kunsportaplatsen har en stenbro med lite platåer, lyktor och statyer som kanske kan fungera.

... o.s.v. ...

Plåtning i Göteborg.

Hej Rebecka,

Låter som om det hela har gått lite väl fort. Tåget kanske är billigt, men är det värt slitet och den "ringa" kostnaden utan att i förväg ha någorlunda klart för dig i vilka miljöer/sammanhang modellerna skall synas?

Göteborg är fullt av bra miljöer, men vet man inte vad man är ute efter är det ju svårt att ge bra förslag. Kom med lite mer detaljer kring plåtningen, så skall du få ett par riktigt bra tips - detta är ett löfte.

Niclas, Göteborg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar