Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra vattenstämplar med Faststone

Produkter
(logga in för att koppla)

Clumber

Aktiv medlem
Har sökt runtomkring med ljus o lyckta men har inte funnit hur man gör vattenstämplar med Faststone.

Finns det någon som kan/vill tipsa hur jag ska göra så är jag jätte tacksam

Jag har inte själv använt funktionen men den ligger under Effekter när man har en bild markerad. Som förvalt finns Faststones egen vattenstämpel men om du trycker på knappen med de tre prickarna så hamnar du i FSIV:s programmapp där det finns några .png-filer. Jag provade att stoppa in deras vattenstämpel i en bild och det gick bra. Bara att sätta i gång och göra egna vattenstämplar och spara dem i programmappen

Jopp så långt har jag kommit.
Men hur gör jag egna vattenstämplar?
Ska texten vara sparad som ,png och gör jag dom med faststone?

MVH Kenneth

Jag har som sagt inte använt funktionen men blev nyfiken på hur den fungerar.

Det går att göra i FSIV: Arkiv/nytt och sedan storleksförändra och där skriver du in storleken och väljer bakgrundsfärg och sedan till ritbordet och skriver in tex ditt namn och sparar med lämpligt namn i någon mapp. Nackdelen är att du får en bakgrund med som tonas tillsammans med texten. Jag har inte listat ut hur man blir av med den. Ett alternativ är att helt enkelt skriva in tex ditt namn utan bakgrund med textfunktionen i ritbordet utan att använda textfunktionen. En sådan text kan tonas ned.

Jag tog Photoshop till hjälp och plockade över den vattenstämpel som jag gjorde i FSIV och markerade texten lite slarvigt som synes, kopierade den och klistrade in den i en ny bild med genomskinlig bakgrund som jag sedan sparade som png och det är den som ligger här nedanför. Den kan man sedan lägga i någon mapp, programmet kommer ihåg var du senst använde för bild, och när du använder vattenstämpelfunktionen så kommer bilden och lägger sej någonstans på den bild du har öppen.

Du kan ju ladda ner bilden med namnet och prova.

Bilagor

• kenneth.png
    kenneth.png
    980 bytes · Visningar: 352
Jag har som sagt inte använt funktionen men blev nyfiken på hur den fungerar.

Det går att göra i FSIV: Arkiv/nytt och sedan storleksförändra och där skriver du in storleken och väljer bakgrundsfärg och sedan till ritbordet och skriver in tex ditt namn och sparar med lämpligt namn i någon mapp. Nackdelen är att du får en bakgrund med som tonas tillsammans med texten. Jag har inte listat ut hur man blir av med den. Ett alternativ är att helt enkelt skriva in tex ditt namn utan bakgrund med textfunktionen i ritbordet utan att använda textfunktionen. En sådan text kan tonas ned.

Jag tog Photoshop till hjälp och plockade över den vattenstämpel som jag gjorde i FSIV och markerade texten lite slarvigt som synes, kopierade den och klistrade in den i en ny bild med genomskinlig bakgrund som jag sedan sparade som png och det är den som ligger här nedanför. Den kan man sedan lägga i någon mapp, programmet kommer ihåg var du senst använde för bild, och när du använder vattenstämpelfunktionen så kommer bilden och lägger sej någonstans på den bild du har öppen.

Du kan ju ladda ner bilden med namnet och prova.

Jag tackar

Jag har aldrig arbetat med Photoshop eller något större bildbehandlings program
sedan är min engelska inte den bästa .

Men det blir att testa vidare.

Jag måste rätta ett fel:
"Ett alternativ är att helt enkelt skriva in tex ditt namn utan bakgrund med textfunktionen i ritbordet utan att använda textfunktionen. En sådan text kan tonas ned."

Det ska stå:
Ett alternativ är att helt enkelt skriva in tex ditt namn utan bakgrund med textfunktionen i ritbordet utan att använda vattenstämpelfunktionen. En sådan text kan tonas ned."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar