ANNONS
Annons

Göra "tavlor" av små bilder och klippa in i bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag vill ta ett kort på ett rum, sen vill jag ta massa små bilder och göra små tavlor av dem och klippa dit dem på min rum bild. Så det ser ut som det hänger riktiga tavlor i rummet. Kan man göra detta på ett sätt så det ser någorlunda realistiskt ut?

Kan någon ge mig tips på hur jag ska gå till väga med min redigering?

MVH Christian

Hej Christian!
Jag har inte hållit på så mycket med montage. Det finns säkert flera sätt, och kanske såna som är bättre än mitt, men det jag känner till är i alla fall det här:
1. Markera tavelbilden med markeringsverktyget eller lasson.
2. Gå in på "Redigera" och välj "Kopiera".
3. Klicka på rumsbilden. Gå in på "Redigera" och välj "Klistra in".
4. Använd flyttverktyget (ser ut som ett kors) och flytta tavlan dit du vill.
5. Gå in på "Lager" och välj "Gör till ett lager". Sedan är det bara att fortsätta med nästa tavla.

Om det syns att tavlorna är ditklistrade - använd kloningsverktyget för att "städa upp" kring dem.

Om det kommer att se realistiskt ut är svårt att säga. I slutänden tror jag att det beror mest på fotona. Ljuset är ju olika i olika delar av ett rum, så om det ska bli bra antar jag att du måste se till att en tavelbild som ska klistras in i en ljus del av rummet också är ljus, och tvärt om.
Du skriver ingenting om tavelramar, så jag antar att det inte är inramade bilder du ska fota? Men om det är det blir det nog knappast bra om du fotar dem liggande på ett bord - häng upp dom på en krok på en vägg i så fall.
Ha det bra och lycka till med "inredningen"!
Birgitta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar