Annons

göra stor panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderade lite går det att göra en panorama med olika bränvid i samma bild så jag kör på18 mm och tar flera bilder sen vid 50 mm . Klara programmen av det . Har kolor gigapan . Och vad bör jag tänka på . Kommer köra med stativ

Funderade lite går det att göra en panorama med olika bränvid i samma bild så jag kör på18 mm och tar flera bilder sen vid 50 mm . Klara programmen av det . Har kolor gigapan . Och vad bör jag tänka på . Kommer köra med stativ
Svårt att riktigt förstå vad du menar. Finns en teknik, multiresolution, där man kan zooma in i detaljer om man har plåtat dem på kortare avstånd eller med längre brännvidd. Titta på Pano2VR som har en del visningsvideos med bla den tekniken. Går att ladda hem demoversion.

Lång brännvidd + focusstacking

Osäker på varför du skulle vilja blanda brännvidd, men om det är för att få mer i fokus så är en möjlighet att köra focusstacking utan att röra kameran först och sedan slå samman kompositerna till ett panorama.

Det jag tänkte gör är något liknande dom gigapixel bilderna som dom har uppe på nätet . Typ som 18 gigapixel från Prag

Du bör ha ett panoramahuvud och en längre brännvidd. Ditt program stichar ihop dom bilder du tagit men du måste plåta efter nåt "system". Gigapixelbildertna är ofta tagna med motordrivna robotar som tex GigapanEpicPro. Dom programmeras för att ta en mängd bilder som sedan sys ihop till en extremt högupplöst bildfil.

Jag har en sån här EpicPro men är inget riktigt proffs på tekniken än. AutoPanoGiga är ett bra program som du har stor nytta av. Kruxet är bara själva fotograferandet och det finns massor av youtubeklipp på hur man går till väga. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar